Inferentiell statistik i grundlärarutbildning: Ett designforskningsprojekt om ämnesdidaktiska transformationer
Per Blomberg vill med sin avhandling bidra med kunskap om ämnesdidaktiskt innehåll i statistik för grundlärarstudenter samt om undervisningsstrategier som kan stödja deras utveckling i att undervisa ämnet.
Per Blomberg
Yvonne Liljekvist, Karlstads universitet. Per Högström, Högskolan i Halmstad
Professor Kristina Juter, Lunds universitet
Karlstads universitet
2024-09-13
Abstrakt
Syftet med denna avhandling har varit att bidra med kunskap om relevant ämnesdidaktiskt innehåll i statistik för grundlärarstudenter samt om undervisningsstrategier som kan stödja deras utveckling i att undervisa ämnet. Avhandlingsprojektet tillämpade en ämnesdidaktisk designforskningsstrategi genom två designstudier. Den första studien fokuserade på inferentiell statistik som ämnesinnehåll i skolstatistik, medan den andra studien involverade fyra designcykler i lärarutbildningen, med fokus på ämnesdidaktiskt innehåll och resurser. Empirin i den andra studien inkluderade lärarstudenternas undervisningsplaner och filmade presentationer av en tänkt statistikundervisning. Huvudresultatet består av ett ämnesdidaktiskt ramverk för integrerad undervisning i datamodellering och informell statistisk inferens, samt designprinciper och strategier som syftar till att förbereda grundlärarstudenter på ett ändamålsenligt sätt. Avhandlingen uppmärksammar vikten av en lärarutbildning där lärarstudenter får erfarenhet av att planera statistikundervisning med fokus på statistiska undersökningar och bärande statistiska idéer, såsom informell statistisk inferens. Vidare framgår det att didaktisk designforskning utgör en lämplig ansats för att utforska och främja ämnestransformationer inom lärarutbildningen.