Hoppa till sidinnehåll
Föräldrar

Historia i bagaget: en historiedidaktisk studie om varför historiemedvetande uttrycks i olika former

Publicerad:2016-11-22
Uppdaterad:2016-12-29

Lars Andersson Hult har i sin avhandling undersökt varför olika uttryck för historiemedvetande i provsvar i historia kan variera beroende på utbildningsnivå, kön, social bakgrund och social miljö.

Författare

Lars Andersson Hult

Handledare

Professor Lars Elenius, Umeå universitet Fil. dr Henrik Åström Elmersjö, Umeå universitet

Opponent

Professor emerita Sirkka Ahonen, Helsingfors universitet

Disputerat vid

Umeå universitet

Disputationsdag

2016-11-25

Titel (se)

Historia i bagaget: en historiedidaktisk studie om varför historiemedvetande uttrycks i olika former

Titel (eng)

Having a History – a history didactic study about the reasons for various expressions of historical consciousness

Institution

Institutionen för idé- och samhällsstudier

Having a History – a history didactic study about the reasons for various expressions of historical consciousness

The purpose of this study was to analyze and discuss why historical consciousness may be expressed in different ways and possible causes for these differences. High school students’ and history student teachers’ answers to a historical test were analyzed in relation to historical consciousness. The German philosopher of history, Jörn Rüsen, has in numerous publications presented four forms or expressions of narratives and historical consciousness and these have been applied in the analyses. Rüsen’s four main categories of historical consciousness (i.e. traditional, exemplary, critical and genetic) stretch from a simple understanding of history to a more complex one. The main findings here show that expressions of historical consciousness differed significantly among the respondents. In view of these findings, education and age seem to affect respondents’ expressions of historical consciousness. Traditional expressions of historical consciousness were less prominent among history student teachers than among high school students, for instance. Gender differences were also prominent among the respondents: the female respondents manifested exemplary forms of historical consciousness to a higher degree than the male counterparts. There were also big differences among the gender groups as the high school student boys expressed traditional forms of historical consciousness and male history teacher students were more inclined towards a critical historical consciousness. Social background also seemed to influence the expression of historical consciousness to some extent, especially if the parents were university educated. However, some results in this study seem to indicate that social environment is more relevant to explain differences in historical consciousness than social background. For these reasons the school context has been highlighted in this study.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev