Grynnor och farleder i karriärvalsprocessen. Unga med rörelsehinder och deras handlingsutrymme
Vilka villkor och materiella betingelser har varit betydelsefulla för studie- och yrkesval för personer med rörelsehinder? Det har Elisabet Söderbergs forskat om.
Elisabet Söderberg
Ann Kjellberg, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Berth Danermark, professor, Institutionen för hälsovetenskap och medicin, Örebro universitet
Stockholms universitet
2014-12-16
Grynnor och farleder i karriärvalsprocessen. Unga med rörelsehinder och deras handlingsutrymme
Reefs and Fairways in the Career-Selection Process. Young adults with mobility impairments and margins for maneuvers
Institutionen för pedagogik och didaktik
Grynnor och farleder i karriärvalsprocessen. Unga med rörelsehinder och deras handlingsutrymme
I avhandlingen studeras faktorer som kan hämma respektive främja handlingsutrymmet i karriärvalsprocessen för unga med rörelsehinder. Studiens resultat visar att det finns faktorer som respondenterna upplever inverkar på deras handlingsutrymme, och att unga personer med rörelsehinder därmed riskerar att hamna i en underordnad ställning vid karriärvalen på grund av rörelsehindret.
Avhandlingens syfte var att undersöka hur man kan förstå faktorer som hämmar respektive främjar karriärvalsprocessen över tid hos personer med rörelsehinder, utifrån deras eget perspektiv. För att undersöka detta användes biografisk metod vid intervjuerna. Det var respondenternas upplevelser av sina karriärvalsprocesser som stod i centrum. Resultaten visar att det som hämmar inte så ofta är kroppen själv, utan de hämmande faktorerna utgörs mestadels av en låg tilltro till den egna förmågan, upplevelser av en omgivning som agerar begränsande samt materiella barriärer. Studien visar också att en tydlig målsättning utgör en starkt främjande faktor. Alla respondenterna hade som mål att få ett yrkesverksamt liv, utifrån de egna förutsättningarna. De ville inte vara beroende av välfärdens representanter eller arbeta på Samhall eller någon liknande daglig verksamhet. De ville ha ett ”riktigt” jobb och uppskattning för sin kompetens, men många av dem menar att personer med rörelsehinder värderas lågt i samhället idag och att förväntningarna på vad de kan utföra är för lågt ställda. Avhandlingen visar även att omgivningen kan ha en tendens av att överbeskydda personer med rörelsehinder och att detta kan få en förödande inverkan i tron på den egna förmågan. Ett annat kunskapstillskott som denna avhandling har gett är att de flesta av respondenterna tycker sig bli överbeskyddade av samhället i förhållande till karriärvalen och det vill de inte bli.
Reefs and Fairways in the Career-Selection Process. Young adults with mobility impairments and margins for maneuvers
This thesis deals with the career choices of young adults (ages 18 through 40) with mobility impairments and the experiences they had throughout their career-selection process. The purpose of the study was: To find the inhibitory and furthering factors of the career choices of people with mobility impairments from their own perspective, with a special focus on how various factors affected the process over time. The method for collecting the results of this study was biographical interviews. The main theories of the study were Sense of Coherence, Self-efficacy, Learned Helplessness, Social Role Valorization and The Four Rooms of Change. The results show that mobility impairment affects career choices and that the effect is more often inhibitory than it is furthering. Structural factors, such as how the respondents are treated by other people, as well as rules and material barriers (stairs, mal-functioning elevators, etc.) are found to be more limiting than the body itself. Being over-protected is a main inhibitory factor which can contribute strongly to low self-efficacy and drainage of self-image for the respondents. The goal of the respondents is to obtain independence and a job based on their own terms, and not a social care career. This goal was found to form a vital resistance resource versus adversity and obstacles. The respondents consider themselves to be overprotected by society (by parents, teachers, career counsellors, employment officers, etc.) in relation to their career choices, and they would like not to be.