Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

What is going on out there? What does it mean for children’s experiences when the kindergarten is moving their everyday activities into the nature-landscapes and its places?

Publicerad: 2014-12-05
Uppdaterad: 2015-03-12

Vad innebär det för barnens upplevelser när förskolan flyttar sina vardagliga aktiviteter utomhus? Det har Kari-Anne Jørgensen forskat om.

Författare

Kari-Anne Jørgensen

Handledare

Docent Dawn Sanders, Göteborgs universitet Biträdande handledare: Universitetslektor Peter Erlandsson. Professor Gunvor Løkken, Högskolen i Vestfold

Opponent

Professor Tim Waller, Department of Education, Faculty of Health, Social Care and Education, Anglia Ruskin University

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2014-12-12

Titel (eng)

What is going on out there? What does it mean for children’s experiences when the kindergarten is moving their everyday activities into the nature-landscapes and its places?

Institution

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

What is going on out there? What does it mean for children’s experiences when the kindergarten is moving their everyday activities into the nature-landscapes and its places?

How we understand the practice of learning in nature-landscapes and places is relevant to contemporary environmental arenas, both in the context of international agendas and as an agenda for Nordic kindergartens where spending most of their day outdoors is a common practice? In this study, I question the deterministic models for environmental learning and examine what it means for children to be in nature. To do so I made an empirical study focusing on the children’s own experiences by asking the questions: What is going on out there? What does it mean for the children’s experiences when the kindergarten is moving their everyday activities into the nature-landscapes and places? In exploring these questions a critical approach on the educational ideas of this practice is implicated. The empirical material is drawn from a field-study conducted over a period of ten months in two Norwegian kindergarten groups that spent most of their everyday life outdoors in nature dominated landscapes and places. The data are constructed by using narrative inquiry. The theoretical resources are rooted in existential phenomenology and critical hermeneutics. Within the study the notion of ‘experience’ is perceived to be a key concept that relates to different aspects; learning, nature, places and landscapes; play, and the ‘sense of wonder’. Each of the four studies offers different discourses presented through the narrative inquiry. Such discourses reveal perspectives that are relevant for further development of the practice of learning in nature. The first topic concerns the multi-sensory aspects of how children dwell and move in landscapes related to their imaginary play. This constitutes the children’s creation of meaning of landscapes and places. The second topic considers the didactics of outdoor learning and the discourse of play and learning, the third topic relates to environmental learning and environmental consciousness. The final topic considers how children playing in nature organise clans and develop democratic practices. I view all these discourses as important constituents for developing practices for learning in nature, and thus this study makes an important contribution to current environmental discussions in both international and Nordic arenas.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen. 
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar
Dela via: 

Relaterade artiklar

Call for paper: Skolportens e-tidskrift för undervisning och lärande

2014-09-11
I samarbete med Ifous ger Skolporten verksamma i förskola, grundskola och gymnasiet möjlighet att sprida sina goda erfarenheter och vara med och utveckla skolan. Vi välkomnar nu texter om undervisning och lärande från dig som är verksam inom skola och utbildning!

Muntlig kamratbedömning aktiverade eleverna

2014-09-09
Mer aktivitet på lektionerna och bättre kunskapsresultat. Att arbeta med muntlig kamratbedömning i engelska bland tre sjuor gav goda resultat. "Arbetssättet tar tid i början, men det är absolut väl investerad tid", säger läraren Karin Isaksson, Ribbaskolan.

Boksamtal utvecklar elevers läsförståelse

2014-06-03
Med hjälp av boksamtal utvecklar lärarna Anna Franklin och Elisabet Landh sina elevers läsförståelse och förmåga att uttrycka sig. I en utvecklingsartikel berättar de om sina erfarenheter.
Nyhetskategorier

Chans för lärosäten att göra skillnad

2015-01-27
Det är dags att sluta gömma sig bakom att studenten bara är intresserade av teori och ta ansvaret för studenternas arbetslivsanknytning på allvar. Den kunskap om arbetsmarknaden som lärosätena kan förmedla inom ramen för utbildningen gör reell skillnad för studentens framtida arbetsliv och karriär, skriver Ivar de la Cruz, Theres Lundahl och Marita Teräs, Naturvetarna.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.