Friluftsliv in Swedish Physical Education a Struggle of Values: Educational and Sociological Perspectives
Erik Backman
Professor Håkan Larsson, PhD Johan Arnegård
Professor John Evans
SU – Stockholms universitet
2010-05-07
Friluftsliv in Swedish Physical Education a Struggle of Values: Educational and Sociological Perspectives
Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner
Abstrakt
Syftet med avhandlingen är att undersöka utbildningssociologiska villkor bakom produktionen av undervisning i friluftsliv inom ämnet idrott och hälsa i den svenska grundskolan. Trots det värde som tillskrivs den skandinaviska friluftstraditionen i såväl den nationella kursplanen för idrott och hälsa som inom idrottslärarutbildningen, så tycks detta inte resultera i att friluftsundervisning verkligen implementeras i den svenska grundskolan. Genom analyser av intervjuer med idrottslärare och idrottslärarutbildare, såväl som av skolans styrdokument, och utifrån Basil Bernsteins och Pierre Bourdieus teorier, undersöker jag villkor för friluftsundervisning i skolämnet idrott och hälsa. Den pedagogiska diskursen för friluftsliv i skolämnet idrott och hälsa beskrivs som en undervisning som ska genomföras i en naturlig miljö väl avgränsad från civilisationen, involvera risker och kräva tid, teknisk utrustning, finansiella resurser och samarbete. Denna diskurs för friluftsliv har stora likheter med de värden som betonas i friluftsutbildningen på idrottslärarutbildningen. Trots svårigheterna med att genomföra denna undervisningsdiskurs i skolan, visar den sig utgöra föreställningen om friluftsliv för idrottslärare i Sverige. Under inflytande av prestationskoden, transformeras friluftsliv till för idrottslärarna redan bekanta utomhusaktiviteter, eller utelämnas helt från undervisningen i idrott och hälsa. En vändning mot de alternativ som upplevs som otänkbara i relation till den dominerande pedagogiska diskursen för friluftsliv kan gagna uppfyllandet av målen i den nationella kursplanen för idrott och hälsa. Värden såsom miljömedvetenhet, hållbar utveckling och kulturella landskapsperspektiv skulle kunna stärka klassifikationen av friluftsliv i synnerhet och av idrott och hälsa i allmänhet. Vidare skulle en ökning av socialt kritiska och konstruktivistiska perspektiv under idrottslärarutbildningen kunna göra otänkbara alternativ för friluftsliv tänkbara och bidra till att bryta reproduktionen av undervisningspraktiker inom idrott och hälsa.
Friluftsliv in Swedish Physical Education a Struggle of Values: Educational and Sociological Perspectives
The aim of this thesis is to examine some of the educational and sociological conditions underlying the production of teaching in friluftsliv within the Physical Education (PE) subject in Swedish compulsory school. Despite the value awarded to the Scandinavian outdoor practice friluftsliv, in both the national PE curriculum document and in Physical Education Teacher Education (PETE) in Sweden, it does not seem to be thoroughly implemented in compulsory school teaching. Through analyses of interviews with PE teachers and PE teacher educators, as well as of curriculum documents, using the perspectives of Basil Bernstein and Pierre Bourdieu, I explore conditions underlying the expressions of friluftsliv teaching in Swedish PE.The pedagogic discourse for friluftsliv in Swedish PE is described as a teaching that should take place in a natural setting remote from civilisation, involve risks, and require time, technical equipment, financial resources, and cooperation. This discourse for friluftsliv is shown to be similar to the values emphasised in friluftsliv education in PETE. Although proven to be difficult to implement in school, this discourse appear to form the conception of friluftsliv teaching for PE teachers in Sweden. Under the influence of the performance code, friluftsliv is transformed into outdoor activities with which the PE teachers are familiar, or is totally left out of PE teaching.A turn towards options that are seen as unthinkable in relation to the current pedagogic discourse may benefit the achievement of the aims set out in the national PE curriculum. Values such as environmental awareness, sustainable development and cultural perspectives on the landscape could strengthen the classification of friluftsliv and PE in compulsory school. Further, an increase of socially critical and constructivist perspectives during PETE could make unthinkable options in friluftsliv thinkable and contribute to a break with the reproduction of teaching practices in PE.