Från design till meningsskapande: En multimodal studie om elevers arbete med matematikläroböcker i årskurs 1
Det krävs djupa kunskaper om elevers arbete med matematikläroböcker av både lärare och läroboksförfattare, för att kunna skapa goda lärtillfällen för alla elever. Det visar Malin Norberg i sin avhandling.
Malin Norberg
Lena Boström, Mittuniversitetet Professor Ola J Lindberg, Umeå universitet Magnus Österholm, Mittuniversitetet
Professor Astrid Pettersson, Stockholms universitet
Mittuniversitetet
2020-05-29
Från design till meningsskapande: En multimodal studie om elevers arbete med matematikläroböcker i årskurs 1
Institutionen för utbildningsvetenskap
Från design till meningsskapande: En multimodal studie om elevers arbete med matematikläroböcker i årskurs 1
Avhandlingen handlar om elevers arbete med matematikläroböcker. Jag har studerat vad som erbjuds i svenska matematikläroböcker för årskurs 1, såväl tryckta som digitala, samt hur elever skapar mening i arbetet med matematikläroböcker. Det teoretiska perspektiv jag utgår från, ett designorienterat multimodalt perspektiv, fokuserar kommunikation genom olika uttrycksformer, exempelvis bild, skrift, matematiska symboler och rörliga bilder. Resultatet visade att elevers arbete med matematikläroböcker är komplext och att elevers meningsskapande skiljer sig åt. Ibland överensstämmer elevernas meningsskapande med det matematikläroboken designats till att erbjuda och ibland inte. Sammantaget kan konstateras att det krävs djupgående kunskaper om elevers arbete med matematikläroböcker av såväl lärare som läroboksförfattare, illustratörer och förlag för att i slutändan kunna ansvara för att skapa goda lärtillfällen där alla elever ser sig själva som matematiska individer.