Hoppa till sidinnehåll
Favorit

Från design till meningsskapande: En multimodal studie om elevers arbete med matematikläroböcker i årskurs 1

Publicerad:2020-05-11
Uppdaterad:2020-10-23

Det krävs djupa kunskaper om elevers arbete med matematikläroböcker av både lärare och läroboksförfattare, för att kunna skapa goda lärtillfällen för alla elever. Det visar Malin Norberg i sin avhandling.

Författare

Malin Norberg

Handledare

Lena Boström, Mittuniversitetet Professor Ola J Lindberg, Umeå universitet Magnus Österholm, Mittuniversitetet

Opponent

Professor Astrid Pettersson, Stockholms universitet

Disputerat vid

Mittuniversitetet

Disputationsdag

2020-05-29

Titel (se)

Från design till meningsskapande: En multimodal studie om elevers arbete med matematikläroböcker i årskurs 1

Institution

Institutionen för utbildningsvetenskap

Från design till meningsskapande: En multimodal studie om elevers arbete med matematikläroböcker i årskurs 1

Avhandlingen handlar om elevers arbete med matematikläroböcker. Jag har studerat vad som erbjuds i svenska matematikläroböcker för årskurs 1, såväl tryckta som digitala, samt hur elever skapar mening i arbetet med matematikläroböcker. Det teoretiska perspektiv jag utgår från, ett designorienterat multimodalt perspektiv, fokuserar kommunikation genom olika uttrycksformer, exempelvis bild, skrift, matematiska symboler och rörliga bilder. Resultatet visade att elevers arbete med matematikläroböcker är komplext och att elevers meningsskapande skiljer sig åt. Ibland överensstämmer elevernas meningsskapande med det matematikläroboken designats till att erbjuda och ibland inte. Sammantaget kan konstateras att det krävs djupgående kunskaper om elevers arbete med matematikläroböcker av såväl lärare som läroboksförfattare, illustratörer och förlag för att i slutändan kunna ansvara för att skapa goda lärtillfällen där alla elever ser sig själva som matematiska individer.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev