Från datasal till en-till-en. En studie av lärares erfarenheter av digitala resurser i undervisningen
Studiens syfte är att beskriva och analysera gymnasielärares erfarenheter av att använda digitala resurser i undervisningen. Ann-Katrin Perselli undersöker också relationen mellan lärare och elever, och elevernas erfarenheter av digitala resurser.
Ann-Katrin Perselli
Christina Segerholm, professor (Mittuniversitetet. Ola Lindberg, docent, Mittuniversitetet
Eva Alerby, professor, Luleå tekniska universitet
Mittuniversitetet
2014-09-26
Från datasal till en-till-en. En studie av lärares erfarenheter av digitala resurser i undervisningen
Avdelningen för utbildningsvetenskap
Från datasal till en-till-en. En studie av lärares erfarenheter av digitala resurser i undervisningen
I avhandlingen presenteras en studie av gymnasielärares erfarenheter av att använda digitala resurser. Studien genomfördes 2010-2012 i en gymnasieskola där eleverna nyligen hade tilldelats var sin bärbar dator, så kallade en-till-en dator. Studiens syfte var att beskriva och analysera gymnasielärares erfarenheter av att använda digitala resurser i undervisning. I studien deltog fyra gymnasielärare, tre män och en kvinna, från två gymnasieskolor. Insamlingen av empiriskt material genomfördes med intervjuer och deltagande observationer. Dessutom genomfördes även gruppintervjuer och informella samtal med gymnasielärarnas kollegor och elever. Studiens teoretiska ansats har sin grund i fenomenologisk filosofi. Konkret innebär det ett antagande om att grunden för gymnasielärarnas användning av digitala resurser i undervisningen utgjordes av deras erfarenheter och livsvärld.
Studiens resultat visar att gymnasielärarna hanterade ny digital teknik och utformade lärmiljöer till eleverna med utgångspunkt i personliga didaktiska förhållningssätt och antaganden om elevernas intresse för digitala resurser. Gymnasielärarnas relationsarbete och skapande av tillit och förtroende hos eleverna visade sig ha betydelse för hur, och i vilken grad, digitala resurser kunde användas i undervisningen.
I studien framträder hos lärarna förväntningar på vad de digitala resurserna ska kunna bidra med i undervisningen. Lärarna visar förförståelse för att de med hjälp av digitala resurser ska kunna effektivisera undervisningen för att få mer tid för: innehållet i kursplanerna, till elever i behov av extra stöd, och till fortbildning. Studien visar dock att när det är ont om tid använder lärarna digitala resurser som de redan har erfarenhet av, och som de vet fungerar för eleverna. Lärarna saknar tid för att utveckla sina erfarenheter av och kunskaper om digitala resurser, och därmed även sin undervisning. När erfarenheter av digitala resurser som pedagogiska hjälpmedel i undervisningen saknas, är det sannolikt så att användning av en-till-en datorerna begränsas till informationssökning och textproduktion. Rimligen får lärarnas möjlighet att lära sig använda digitala resurser utifrån sina förhållningssätt betydelse för hur väl implementering av nya digitala resurser i en skola faller ut.
Abstract in English
In this thesis a study upper secondary school teachers’ experiences from using digital resources is presented. The study was carried out in two upper secondary schools where the students had each recently been given their own laptop, a so-called one-to-one computer. The purpose of the study was to describe and analyse the teachers’ experiences of using digital resources in teaching. Four teachers, three men and one woman, from two upper secondary schools in a Swedish municipality, participated in the study. Empirical material was collected during autumn 2010 and spring 2012. The methods used in the collection were interviews and participatory observations, so-called go-along observations. The study’s theoretical approach has its foundation in phenomenological philosophy. In the result care, time and teachers’ lived experiences of didactic work emerge as important for the utilisation of digital resources in teaching. In the teaching, the teachers’ experiences and knowledge of their subjects, teaching, digital resources, and life experiences and knowledge seemed to interact. This interaction between experiences and knowledge is described in the study as lived experiences of didactic work. The study shows that teachers dealt with the new digital technology and designed learning environments for the students with the starting point of their lived experiences of didactic work and assumptions about the students’ interest for digital resources. The teachers’ care with relationship building and creation of trust and confidence was shown to have importance for how, and to what extent, digital resources could be used in teaching. Both similarities and differences in the teachers’ experiences of, and knowledge about, how teaching is carried out with one-to-one computers emerged in the study. Two of the teachers were more experienced users of digital resources in comparison with the two others. The teachers’ experiences of digital resources are often related to their own interest in these, but their experiences are also related to the lack of time for learning to use digital resources as pedagogical tools.