Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Förskollärare och det önskvärda matematiska barnet: förväntningar och diskurser i förskolepraktik

Publicerad: 2020-10-26
Uppdaterad: 2020-12-17

Hur tolkar och implementerar förskollärare de matematiska målen i läroplanen för förskola? Det är en av frågorna som Laurence Delacour utforskar i sin avhandling.

Författare

Laurence Delacour

Handledare

Professor Malin Ideland, Malmö unviersitet Professor Anna Chronaki, Malmö unviersitet Universitetslektor Jutta Balldin, Malmö universitet

Opponent

Docent Eva Norén, Stockholms universitet

Disputerat vid

Malmö universitet

Disputationsdag

2020-11-13

Titel (se)

Förskollärare och det önskvärda matematiska barnet: förväntningar och diskurser i förskolepraktik

Institution

Institutionen för barndom, utbildning och samhälle

Förskollärare och det önskvärda matematiska barnet: förväntningar och diskurser i förskolepraktik

Det övergripande syftet med avhandlingen är att studera hur en dispositif om barn, förskola och matematik skapas och förhandlas genom förskollärares tal och pedagogiska arbete. Genom att undersöka hur förskollärare tolkar och implementerar de matematiska målen i läroplanen, och vilka förväntningar, förhandlingar och samhällsdiskurser om barn och matematik som organiserar deras tal om och undervisning av matematik kan vi upptäcka en serie existerande ”sanningar” som är för givet tagna, men som ständigt behöver ifrågasättas. Vi kan även upptäcka vilket önskvärt matematiskt barn fabriceras kring dessa ”sanningar”. Detta undersöks genom följande forskningsfrågor: Hur tolkar och implementerar förskollärare de matematiska målen i läroplanen för förskola?  Vilka förväntningar, förhandlingar och samhällsdiskurser om barn och matematik organiserar förskollärares tal om och undervisning av matematik? Hur fabriceras idén om det önskvärda matematiska barnet – respektive det problematiska barnet – genom förskollärares tal om barn och matematikundervisning? Hur navigerar förskollärare mellan förväntningar och diskurser om vem som ska lära matematik, hur och varför?

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Delta på plats i Stockholm 2–3 oktober eller via webbkonferensen 13 oktober–3 november! Konferensen riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasiet, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
2–3 okt
Digital temaföreläsning

Skolsäkerhet och PDV

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om skolsäkerhet och hantering av pågående dödligt våld, med föreläsare Kim Norman. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
14 apr – 19 jun