Förskollärare och det önskvärda matematiska barnet: förväntningar och diskurser i förskolepraktik
Hur tolkar och implementerar förskollärare de matematiska målen i läroplanen för förskola? Det är en av frågorna som Laurence Delacour utforskar i sin avhandling.
Laurence Delacour
Professor Malin Ideland, Malmö unviersitet Professor Anna Chronaki, Malmö unviersitet Universitetslektor Jutta Balldin, Malmö universitet
Docent Eva Norén, Stockholms universitet
Malmö universitet
2020-11-13
Förskollärare och det önskvärda matematiska barnet: förväntningar och diskurser i förskolepraktik
Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
Förskollärare och det önskvärda matematiska barnet: förväntningar och diskurser i förskolepraktik
Det övergripande syftet med avhandlingen är att studera hur en dispositif om barn, förskola och matematik skapas och förhandlas genom förskollärares tal och pedagogiska arbete. Genom att undersöka hur förskollärare tolkar och implementerar de matematiska målen i läroplanen, och vilka förväntningar, förhandlingar och samhällsdiskurser om barn och matematik som organiserar deras tal om och undervisning av matematik kan vi upptäcka en serie existerande ”sanningar” som är för givet tagna, men som ständigt behöver ifrågasättas. Vi kan även upptäcka vilket önskvärt matematiskt barn fabriceras kring dessa ”sanningar”. Detta undersöks genom följande forskningsfrågor: Hur tolkar och implementerar förskollärare de matematiska målen i läroplanen för förskola? Vilka förväntningar, förhandlingar och samhällsdiskurser om barn och matematik organiserar förskollärares tal om och undervisning av matematik? Hur fabriceras idén om det önskvärda matematiska barnet – respektive det problematiska barnet – genom förskollärares tal om barn och matematikundervisning? Hur navigerar förskollärare mellan förväntningar och diskurser om vem som ska lära matematik, hur och varför?