Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Vuxenutbildning"

Visar sida 4 av 11

Internetgenerationen bit för bit. Representationer av IT och ungdom i ett informationssamhälle

2014-09-08
Unga antas ta informationsteknik för given och förväntas på ett naturligt sätt integrera IT i en mängd olika vardagliga aktiviteter. Men som konkreta användare talar unga om krav på hur man ska vara och känner inte sällan en stress över alla många valmöjligheter, visar Sheila Zimics avhandling.

Invisible voices. Understanding the sociocultural influences on adult migrants’ second language learning and communicative interaction

2014-09-08
Separera språk- och kulturinlärning i svenskundervisningen för vuxna immigranter. Det menar forskaren Mozhgan Zachrison, som disputerat med en avhandling i etnicitet om immigranters språkinlärning.

Möte med multimodalt material. Vilken roll spelar dyslexi för uppfattandet av text och bild?

2014-06-02
Bild i kombination med text kan försämra läsförståelsen hos dyslektiker. Men inte alltid. Valet av bilder spelar stor roll, konstaterar Eva Wennås Brante som studerat multimodalt material – lärandematerial bestående av både text och bild.

Lärande, värderingar och statsvetenskap. Studenters tolkningar av genus- och nationsbegreppet

2014-05-30
Syftet med Linda Murstedts avhandling har varit att försöka förstå hur studenterna tolkar och skapar sammanhang kring nations - och genusbegreppen då de befinner sig i ett undervisningssammanhang som ämnar utmana etablerade föreställning om köns- och nationsordningar.    

Cyberbullying in Childhood and Adolescence - Assessment, Coping, and the Role of Appearance

2014-05-30
Sofia Berne har undersökt tre olika aspekter av nätmobbning i sina avhandling: utseenderelaterad nätmobbning, vad elever uppger att de skulle göra om de blir utsatta för nätmobbning, och slutligen har hon gjort en systematisk genomgång av olika frågeformulär som används för att mäta förekomsten av nätmobbning.
134511