Vilka strategier använder döva migranter och deras lärare för att utbyta åsikter när de saknar ett gemensamt språk? Det är en av frågorna som Nora Duggan undersöker i sin avhandling.
Dimitrios Papadopoulos vill med sin avhandling om sfi-utbildningen belysa utmaningar relaterade till att anpassa utbildningen till elevers individuella behov.
Johanna Mufic har i sin avhandling undersökt hur kvalitet formas i vuxenutbildningen utifrån Skolinspektionens tematiska kvalitetsgranskningar, vuxenutbildningspolicy och huvudmäns, rektorers, lärares samt studie- och yrkesvägledares tankar och åsikter om kvalitet i vuxenutbildning.
Jane Pettersson beskriver och problematiserar ”sanningar”, ”problem” och ”lösningar” som praktiseras inom svensk finansiell utbildning och hur man med hjälp av utbildning försöker styra medborgare att anpassa sig och ta ansvar för de förändrade livsvillkor som finansialiseringen fört med sig.
Linn Karlsson har bland annat undersökt sambandet mellan datoranvändning i skolor och hemmet och testresultat bland elever i årskurs 4 med hjälp av TIMSS data.
Marie Moström Åberg har forskat om praktisk syn på kunskap är och vilka konsekvenser den har för synen på professionell kompetens och hur en utbildning kan designas.
Med fokus på det eftergymnasiala utbildningssystemet Yrkeshögskola (YH) har Johanna Köpsén undersökt både nationell politik och lokala praktiker där utbildning anordnas.