Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 12 av 25

Measuring peer victimization and school leadership. A study of definitions, measurement methods and associations with psychosomatic health

2015-03-24
Lisa Hellström belyser i sin avhandling problemen med definitioner och mätmetoder för mobbning. Hon har studerat så kallad peer victimization och ledarskap i skolan, med ett fokus på metodfrågor.
Forskning och utveckling kategorier

Changing teachers’ Practices in Regular Schools Enrolling Children with Visual Impairment. An Action Research Project in Tanzania

2015-01-13
Syftet med Cosmas Mnyanyis avhandling är att beskriva och analysera hur lärare som deltar i ett aktionsforskningsprojekt i Tanzania ändrar sina undervisningsmetoder och strategier för att främja inlärning hos synskadade elever som är integrerade i vanliga klasser.

De laglydiga. Om skolans brottsförebyggande fostran

2014-12-05
Att främja social ordning och moral har, utöver den kunskapsförmedlande uppgiften, historiskt sett utgjort en integrerad del av skolans uppdrag. I sin avhandling undersöker och analyserar Paula Wahlgren dessa olika framställningar av hur skolan kan och bör arbeta brottsförebyggande med barn och ungdomar.

Lässvårigheter, språklig förmåga och skolresultat i tidiga skolår. En undersökning av 44 elever i årskurs 2 till 3

2014-12-05
I Maria Levlins avhandling undersöks hur lässvårigheter i tidiga skolår relaterar till språkförståelse, samt hur lässvårigheter och variationer i språkförståelsen påverkar skolresultaten i nationella proven i åk 3.

Non-suicidal self-injury in Swedish adolescents. Prevalence, characteristics, functions and associations with childhood adversities

2014-10-23
Självskadebeteenden är vanligt bland ungdomar. Maria Zetterqvist har forskat om självskadebeteendets förekomst, funktion, karaktäristik och metoder hos svenska ungdomar, samt undersökt relationen till negativa livshändelser och traumasymptom.

Beskriv med ord: fysiklärare utvecklar språkinriktad undervisning på gymnasiet

2014-10-14
Syftet med Maria Kouns avhandling är att utforska och beskriva hur fysiklärare kan utveckla och pröva språkinriktade undervisningsaktiviteter, med avsikt att ge elever på gymnasiet möjlighet att samtala och/eller skriva om kursens innehåll.
111121325