Forskning och utveckling kategorier
Avhandlingar inom kategori "Specialpedagogik"
Visar sida 10 av 25
Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":
Visa alla AvhandlingarForskning och utveckling kategorier
From sounds to speech and gestures. Case studies of linguistic interaction in children with ASC
Pia Nordgren har undersökt effekter av en intervention som getts till två svenska barn med
autismspektrumtillstånd. Hennes forskning är baserad på teorier om att lyssnande och observation av talproduktion kan utveckla ljudproduktion generellt, men också leda till mer avancerade stavelsekonstruktioner och användning av nya ord.
Forskning och utveckling kategorier
Barnmisshandel ur barns och ungas perspektiv: Omfattning, hälsa, avslöjande och stöd
Barnmisshandel är vanligt förekommande men många barn som är utsatta för misshandel upplever att de inte får tillräckligt med stöd när de berättar om misshandeln. Carolina Jernbro visar samtidigt i sin studie att barn och unga har goda erfarenheter av elevhälsan och anser den har en viktig roll för upptäckt och stöd.
Forskning och utveckling kategorier
Childhood Bilingualism and Reading Difficulties: Insights from Cognition and Pedagogy
Avsikten med Jalali-Moghadams avhandling är att belysa vikten att tillhandahålla specialundervisning för tvåspråkiga barn som kämpar med läs- och skrivsvårigheter.
Forskning och utveckling kategorier
Hälsopromotion i skolan. Utvärdering av DISA - ett program för att förebygga depressiva symtom hos ungdomar.
Syftet med Pernilla Garmys avhandling är att utvärdera DISA:s effektivitet avseende att minska depressiva symtom och förbättra självskattad hälsa hos ungdomar, undersöka vilka erfarenheter ungdomar och ledare har av DISA, samt belysa programmets kostnadseffektivitet.
Forskning och utveckling kategorier
"Som en vanlig tjej": Föreställningar om kropp, funktionalitet och femininitet
Kamilla Peuravaara har i sin avhandling undersökt unga kvinnor med intellektuell funktionsnedsättning och deras strategier för att vara ”som en vanlig tjej”.
Forskning och utveckling kategorier
The impact of gaze-based assistive technology on daily activities in children with severe physical impairments
Barn med omfattande rörelsehinder utan tal, erövrar tillräckliga färdigheter i att kontrollera en dator med ögonen för att utföra dagliga aktiviteter via ögonstyrning. Ögonstyrda datorn hade en positiv inverkan på barnens aktivitetsrepertoar både hemma och i skolan, visar Maria Borgestig i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Lexikal organisation hos en- och flerspråkiga skolbarn med språkstörning
Hos barn med språkstörning, dyslexi och även neuropsykiatriska diagnoser har lexikala begränsningar uppmärksammats. Ett välorganiserat och tillgängligt lexikon har visat sig vara av stor vikt för skolframgång hos barn, såväl hos en- som flerspråkiga, visar Ketty Holmströms avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Childhood signs of ADHD and psychosocial outcomes in adolescence : a longitudinal study of boys and girls
En högre nivå av ADHD-symptom i barndomen associeras med mer hyperaktivitet, ouppmärksamhet samt med mer psykosocial problematik vid 15 års ålder. Eva Noréns studie visar också att flickor och pojkar har olika riskprofiler, där ADHD-symptom leder till större risk för drogmissbruk hos flickor.
Forskning och utveckling kategorier
The Paradoxes of Socio-Emotional Programmes in School: Young people’s perspectives and public health discourses
Hur används manualbaserade program i skolan som syftar till att främja psykisk hälsa och motverka mobbing? Sofia Kvist Lindholm fokuserar i sin avhandling på hur barnen/ungdomarna använder sig av metoderna och vilken betydelse programmen får i deras vardag. Avhandlingen problematiserar även hur metoder formas och omformas mellan olika discipliner och kontexter.
Forskning och utveckling kategorier
Autism-in-context. An investigation of schooling of children with a diagnosis of autism in urban India
Shruti Taneja Johansson konstaterar i sin avhandling att begreppet inkludering spridit sig över världen. Med Indien som exempel visar hon den komplexitet som omger skolgången för barn med autism och att barnets omgivning, främst föräldrar och lärare, är avgörande för om skolgången ska fungera.