Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Skolhistoria"

Visar sida 3 av 6

Historielärobokens föreställningar: Påbjuden identifikation och genreförändring i den obligatoriska skolan 1870–2000

2017-08-08
Hur läggs den svenska historien fram i grundskolans läroböcker i historia och hur har den förändrats under perioden 1870-2000?  Historiens skrivning är en form av makt, menar Jörgen Gustafson som undersökt ämnet i sin avhandling.

Mellan tradition och förnyelse: Utmaningar i religionsläraruppdraget

2016-10-26
Idag vilar religionsundervisningen på en konfessionsfri grund. Men för inte så länge sedan spelade kristendomen en stor roll i både undervisning och läraruppdrag. Linda Jonsson har forskat om utmaningar i religionsläraruppdraget.
Forskning och utveckling kategorier

Från ung till vuxen i omställningens tid: en longitudinell studie av värderingar med utgångspunkt i Ingleharts teori om den tysta revolutionen

2015-09-22
Hur påverkas individen av de strukturella förändringar som sker under efterkrigstiden i västvärlden och i Sverige? Det är en av frågorna som Birgit Lindgren Ödén undersöker i sin avhandling. Där följer hon sex individer födda på åttiotalet mellan åren 1999-2011 för att med Ronald Ingleharts klassifikation identifiera individuella livsmönster och värderingar.
1 2 3 4 6