Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Skolbibliotek"

Forskning och utveckling kategorier

Information literacy conceptions in comprehensive school in Finland: Curriculum, teacher and school librarian discourses

2019-10-09
Anu Ojaranta visar att lärare och skolbibliotekarier i Finland har skilda uppfattningar om hur begreppet informationskompetens förstås. Lärarna betonar vikten av läskunskaper medan skolbibliotekarierna belyser informationssökning och kritiskt tänkande.
Forskning och utveckling kategorier

Verktyg för lärande: Informationssökning och informationsanvändning i kommunal vuxenutbildning

2010-02-22
Cecilia Gärdéns avhandling "Verktyg för lärande: Informationssökning och informationsanvändning i kommunal vuxenutbildning" syftar till att fördjupa vår kunskap om informationspraxis inom kommunal vuxenutbildning, genom att undersöka informationssökning och informationsanvändning i samband med en specifik skoluppgift. Den teoretiska ram som använts är ett socio-kulturellt synsätt.

Different images of science - a study of how science is constituted in exhibitions

2008-05-26
Eva Davidsson visar i "Different images of science" att sicence centers inte problematiserar naturvetenskapliga frågor fullt ut. Om man inte visar att naturvetenskapen också är kontroversiell och mångfacetterad är det svårt att fånga de ungas intresse.

Från vildmark till grön ängel: Receptionsanalyser av läsning i åttonde klass

2008-03-25
Hur läser åttondeklassare den skönlitteratur som ingår i svenskämnet på högstadiet, och vilken hänsyn tas till tjejers respektive killars privata läsupplevelser? Det studerar Helen Schmidl i avhandlingen "Från vildmark till grön ängel".