Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Samhällskunskap"

Visar sida 11 av 14

Norden, nationen och historien: Perspektiv på föreningarna Nordens historieläroboksrevision 1919-1972

2013-05-16
Hur gick diskussionerna under föreningarna Nordens historieläroboksrevision under perioden 1919-1972? Det har Henrik Åström Elmersjö undersökt i sin avhandling. Han har också studerat hur revisionen var organiserad.

I see what you mean: Assessing readability for specific target groups

2013-04-26
Ett nytt datorbaserat verktyg mäter texters läsbarhet med större noggrannhet än Lix. Det visar Katarina Heimann Mühlenbock i sin avhandling. Det språkteknologiska verktyget gör det möjligt att mycket bättre anpassa och hitta texter för målgrupper med lässvårigheter.

The use of interventions for promoting reading development among struggling readers

2013-04-08
Elever som får träna läsning med en kombination av olika metoder under en intensiv period gör större framsteg än elever som endast tränar med en metod, visar Linda Fälths forskning. "Lärare ska inte vara rädda för att kombinera olika metoder för elever som kämpar med sin läsning", säger hon.

Det politiska rummet: Villkor för situationspolitisk socialisation i en nätgemenskap av och för ungdomar

2013-01-16
Skolan har svårigheter att hantera kontroversiella frågor inom sitt demokratiuppdrag, menar Erik Andersson, som forskat om hur sociala medier utvecklar ungdomar politiskt. – Min studie kanske kan bidra till att utveckla skolundervisningen där digitala medier kan vara ett sätt att hantera politiskt kontroversiella frågor.

Ambiguity and Estrangement: Peer-Led Deliberative Dialogues on Literature in the EFL Classroom

2012-12-28
Att samtala om skönlitteratur inom engelskämnet tränar elevernas demokratiska kompetenser. Det menar Anna Thyberg, vars forskning lyfter fram skönlitteraturens potential i språkklassrummet.

Contextualizing inquiry – Negotiations of tasks, tools and actions in an upper secondary classroom

2012-12-20
En lärprocess som innebär att eleverna förhandlar med varandra kan bidra till att utveckla kompetenser som är nödvändiga i dagens informationssamhälle. Det visar Patrik Liljas fältstudie av samhällsprogrammet på en gymnasieskola.
110111214