Lia Bahizi har bland annat undersökt hur en helhetlig förståelse av värdighet gestaltas i utbildningsrelationer mellan barn och vuxna i formella utbildningskontexter.
Lea Eldstål-Ahrens har forskat om hur 9- till 10-åringa skolbarn argumenterar med varandra och hur interagerar de med läraren, när de arbetar med argumentativa uppgifter.
Hur synliggörs relationer mellan daghem i Finland och finska ärarutbildningen genom lärarstuderandes praktik? Det är en av frågorna som Anna Buss undersöker i sin avhandling.
Emilia Holmbom Strid har forskat om de kommunikativa och sociala möjligheter och utmaningar som små barn möter när de interagerar i stora grupper i förskolemiljöer.
Vilka informella sociala strategier tillämpar eleverna när de tar sig an formella individuella inlämningsuppgifter? Det är en av frågorna som Charlotta Rönn undersöker i sin avhandling.
Utifrån lärares matematikkunnande och relationella kunnande, har Malin Gardesten forskat om inkluderande matematikundervisning och elevers deltagande i matematik.