Lia Bahizi har bland annat undersökt hur en helhetlig förståelse av värdighet gestaltas i utbildningsrelationer mellan barn och vuxna i formella utbildningskontexter.
Sofia Boo vill med sin avhandling bidra med kunskap om hur lärare, speciallärare och specialpedagoger arbetar med anpassningar i relation till skolors olika
förutsättningar.
Förskolan bör skapa förutsättningar för personalen att bemöta både föräldrar och barn på ett inkännande sätt under barnets introduktion, snarare än att följa en strikt introduktionsmodell. Det föreslår Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Hur formas en blivande lärare och vad är det som påverkar utvecklandet av lärarrollen under en arbetsintegrerad utbildning? Det är en av frågorna som Mona Tynkkinen utforskar i sin avhandling.
Ricardo Gonçalves de Sousa vill med sin avhandling bidra med kunskap om fysiska beröring som pedagogisk handling i mötet mellan manliga förskollärare och barn i förskolan.
Finns det skillnader i hur läraren utformar sina uppmaningar till nyanlända elever
jämfört med till elever som har svenska som sitt starkaste språk? Det är en av frågorna som Johanna Karlsson undersöker i sin avhandling.