Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Universitet och högskola"

Visar sida 10 av 18

Normativa aspekter av individers begreppsbildning. Hur gymnasieelever och studenter skapar och förhåller sig till idéer om genus och nation

2014-11-14
Hur gör gymnasieelever och studenter då de skapar en uppfattning om vad genus och nation är för något? Det har Jonas von Reybekiel Trostek forskat om, som med sin avhandling vill bidra till en ökad förståelse för individers begreppsbildning.

Youths’ political efficacy. Sources, effects and potentials for political equality

2014-09-16
Sofia Sohl har forskat om varifrån den politiska självtilltron kommer, vilken betydelse den har för ett politiskt engagemang och hur en stimulering av ungdomars politiska självtilltro i exempelvis skolan kan leda till större politisk jämlikhet.

Möte med multimodalt material. Vilken roll spelar dyslexi för uppfattandet av text och bild?

2014-06-02
Bild i kombination med text kan försämra läsförståelsen hos dyslektiker. Men inte alltid. Valet av bilder spelar stor roll, konstaterar Eva Wennås Brante som studerat multimodalt material – lärandematerial bestående av både text och bild.

Non-market outcomes of education. The long-term impact of education on individuals' social participation and health in Sweden

2014-05-28
Utbildning, främst högre utbildning, leder till ett högre psykiskt välbefinnande, en ökad känsla av att kunna påverka sitt eget liv och ett starkare samhällsengagemang. Det visar ny forskning från Umeå universitet.

Skollärare. Rekrytering till utbildning och yrke 1977–2009

2014-05-23
För att förstå de förändrade villkoren för lärarna som yrkesgrupp behöver man väga samman flera olika förändringsprocesser såväl inom lärarutbildningen som på den arbetsmarknad som lärarna kommer ut till. Det skriver Emil Bertilsson i sin avhandling.

Hållbar programutveckling – en studie av betydelsen av expansivt lärande och delvis delade objekt

2014-05-23
Syftet med Ann Öhman Sandbergs avhandling är att utveckla innebörder av hållbar programutveckling. Hennes avhandling tar sin utgångspunkt i svårigheten att genom policydrivna program och projekt åstadkomma förutsättningar för hållbart interorganisatoriskt lärande.
19101118