Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 30 av 42

Postural balans, fysisk aktivitet och kapacitet bland unga personer med intellektuellt funktionshinder

2013-08-15
Ungdomar med utvecklingsstörning har sämre kondition, muskelstyrka och balans jämfört med andra ungdomar. Med mer fysisk aktivitet på schemat och fokus på balansövningar skulle deras livsvillkor förbättras, menar Sven Blomqvist.

Training executive functions in the laboratory and in real life: Cognitive consequences of computer-based exercises and bilingualism

2013-08-15
Anna Soveris avhandling visar att tvåspråkiga personer klarar sig bättre på en uppgift som kräver att man riktar uppmärksamheten mot den relevanta informationen och stänger ut det irrelevanta.

Tänka fritt, tänka rätt. En studie om värdeöverföring och kritiskt tänkande i gymnasieskolans undervisning

2013-06-24
Anna-Karin Wyndhamn har undersökt spänningar som ibland uppstår när lärare ska förmedla ideal och värden till eleverna på gymnasiet, samtidigt som eleverna förväntas utveckla förmågan att tänka fritt och kritiskt.

Skolk ur elevernas och skolans perspektiv: En intervju- och dokumentstudie

2013-05-28
Anne-Sofie Strand har undersökt hur elever som skolkar mycket i årskurs nio har bemötts av skolan. För att komma tillrätta med skolket behöver skolan förändra sitt förhållningssätt och erbjuda rätt stöd i tid.

Norden, nationen och historien: Perspektiv på föreningarna Nordens historieläroboksrevision 1919-1972

2013-05-16
Hur gick diskussionerna under föreningarna Nordens historieläroboksrevision under perioden 1919-1972? Det har Henrik Åström Elmersjö undersökt i sin avhandling. Han har också studerat hur revisionen var organiserad.
129303142