Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 17 av 42

Religious Education in Contemporary Pluralistic Sweden

2015-11-23
Det övergripande syftet med Karin Kittelmann Flensners studie är att ta reda på hur religionskunskapsämnet formas i praktiken i samspel mellan ämnesinnehåll, lärare och elever, hur diskussionerna går under lektionerna och hur elever förhåller sig till religionskunskapsämnets innehåll.

Litteraturstudiets legitimeringar. Analys av skrift och bild i fem läromedel i litteratur för gymnasieskolan

2015-10-13
Svenskämnet på gymnasienivå präglas av en ökad fragmentering och komprimerade texter som begränsar
möjligheterna för eleven att läsa längre sammanhängande litteraturutdrag samt till fördjupande och kritiska diskussioner, konstaterar Christoffer Dahl i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Från ung till vuxen i omställningens tid: en longitudinell studie av värderingar med utgångspunkt i Ingleharts teori om den tysta revolutionen

2015-09-22
Hur påverkas individen av de strukturella förändringar som sker under efterkrigstiden i västvärlden och i Sverige? Det är en av frågorna som Birgit Lindgren Ödén undersöker i sin avhandling. Där följer hon sex individer födda på åttiotalet mellan åren 1999-2011 för att med Ronald Ingleharts klassifikation identifiera individuella livsmönster och värderingar.
116171842