Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Grundskola 7-9"

Visar sida 36 av 44

Särskilda ungdomshem och vårdkedjor: Om ungdomar, kön, klass och etnicitet

2012-10-19
Det behövs fler riktade insatser för flickor med omfattande psykiska problem, både inom slutenvården och inom öppenvården. Det visar Maria Andersson Vogels avhandling om särskilda ungdomshem och vårdkedjor.

Självskadebeteende bland ungdomar: resultat från tvärsnitts- och longitudinella studier i svenska skolor

2012-10-12
Fyra av tio ungdomar i åldern 13-15 år uppger att de någon gång skadat sig själva. Det visar Jonas Bjäreheds forskning om självskadebeteende bland ungdomar. Han utforskar också möjligheten att bemöta självskadebeteende i ett skolsammanhang.

Topos som meningsskapare: retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande genom argumentation

2012-10-05
Maria Wolrath Söderberg har undersökt hur toposläran, en retorisk metod, kan fungera som en kognitiv verktygslåda för perspektivtänkande och utveckla studenters kritiska och reflexiva tänkande.

Musik oss emellan: identitetsdimensioner i ungdomars musikaliska deltagande

2012-10-01
Annika Danielsson har undersökt hur ungdomar i grundskolans årskurs åtta ägnar sig åt och använder sig av musik i sin vardag. Avhandlingen kan ses som ett inlägg i en diskussion om musikens och musikundervisningens plats i samhället och i skolan, menar Annika Danielsson.

Kontroversen om DAMP. En kontroversstudie av vetenskapligt gränsarbete och översättning mellan olika kunskapsparadigm

2012-08-27
I sin avhandling undersöker Bo-Lennart Ekström kontroversen om den svenska diagnosen DAMP, och dess specifika anknytning till skola och pedagogik. Genom att vända blicken från det pedagogiska perspektivet studerar han den bild som framträder i det medicinska perspektivet på svensk grundskola.
135363744