Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Grundskola 7-9"

Visar sida 35 av 43

The acquisition of Russian in a language contact situation – A Case Study of a Bilingual Child in Sweden

2012-11-07
För första gången har rysk-svensk tvåspråkig inlärning undersökts. Natasha Ringbloms fallstudie om hennes egen dotter Julia visar att bristfällig språklig input före fem års ålder gör det svårt att utveckla båda språken på samma nivå.

Det var en gång ett land... Berättelser om svenskhet i historieläroböcker och elevers föreställningsvärldar

2012-11-05
I "Det var en gång ett land..." undersöker Ingmarie Danielsson Malmros vilka meningsskapande berättelser om Sverige och "svenskhet" som har förmedlats i svenska historieläroböcker från 30-talet till tidigt 2000-tal.

Det socio-polisiära handlingsnätet: Om kopplingar mellan polis och socialtjänst kring ungdomars kriminalitet och missbruk

2012-11-05
Socialtjänsten samarbetar hellre med skolan än med polisen när det gäller samverkan kring barn och ungas kriminalitet och missbruk. Det visar Disa Edvall Malms studie om samverkan kring ungas kriminalitet och missbruk.

Space and Place: Perspectives on outdoor teaching and learning

2012-10-29
Att lära sig saker utomhus kan förbättra kunskaperna för eleverna, och leder till att eleverna engagerar sig mer. Även de sociala relationerna blev bättre. Det visar en ny avhandling av Emilia Fägerstam.

De granskade. Om hur offentliga verksamheter görs granskningsbara

2012-10-24
Hur går det till när skolan blir föremål för Skolinspektionens granskning? Och vad gör skolorna när de granskas? De frågorna undersöker Emma Ek i sin avhandling.

Särskilda ungdomshem och vårdkedjor: Om ungdomar, kön, klass och etnicitet

2012-10-19
Det behövs fler riktade insatser för flickor med omfattande psykiska problem, både inom slutenvården och inom öppenvården. Det visar Maria Andersson Vogels avhandling om särskilda ungdomshem och vårdkedjor.

Självskadebeteende bland ungdomar: resultat från tvärsnitts- och longitudinella studier i svenska skolor

2012-10-12
Fyra av tio ungdomar i åldern 13-15 år uppger att de någon gång skadat sig själva. Det visar Jonas Bjäreheds forskning om självskadebeteende bland ungdomar. Han utforskar också möjligheten att bemöta självskadebeteende i ett skolsammanhang.

Topos som meningsskapare: retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande genom argumentation

2012-10-05
Maria Wolrath Söderberg har undersökt hur toposläran, en retorisk metod, kan fungera som en kognitiv verktygslåda för perspektivtänkande och utveckla studenters kritiska och reflexiva tänkande.
134353643