Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Grundskola 7-9"

Visar sida 33 av 43

Outcome evaluation of school-based alcohol prevention: a European multi-centric trial (EU-Dap study)

2013-01-25
Hur effektiva är egentligen skolbaserade program som syftar till att förebygga tonåringars alkoholintag? Maria Paola Carias avhandling visar att programmet både ledde till en minskad positiv inställning till alkohol hos tonåringarna men även en ökad motståndskraft mot grupptrycket att dricka alkohol.    

En erfarenhet rikare? En kvalitativ studie av barns strategier och barnfattigdomens villkor i välfärdsstaten

2013-01-25
Det finns en högst reell fattigdomsproblematik bland barn i Sverige, menar sociologen Stina Fernqvist som forskat om barnfattigdom. Barnen använder strategier för att inte framstå som fattiga i skolan. "De måste dölja att de är fattiga, för de vill inte skämmas", säger hon.

Rum för rörelse: Om kroppens bildning och utbildning i skolans gymnastiksalar

2013-01-22
Åsa Liljekvist har studerat frågor om det fysiska rummet – skolhuset och lärosalarna – i relation till kroppens bildning och utbildning. I avhandlingen undersöks vilka diskurser om kropp, kroppsrörelse och kunskap som produceras och reproduceras i rummet och i talet om rummet.

Det politiska rummet: Villkor för situationspolitisk socialisation i en nätgemenskap av och för ungdomar

2013-01-16
Skolan har svårigheter att hantera kontroversiella frågor inom sitt demokratiuppdrag, menar Erik Andersson, som forskat om hur sociala medier utvecklar ungdomar politiskt. – Min studie kanske kan bidra till att utveckla skolundervisningen där digitala medier kan vara ett sätt att hantera politiskt kontroversiella frågor.

Så gör(s) idrottande flickor: Iscensättningar av flickor inom barn- och ungdomsidrotten

2013-01-07
Jenny Svender har forskat kring de föreställningar som finns kring flickors idrottande, varför just dessa föreställningar dominerar och konsekvenserna av att satsa på en utpekad målgrupp.

Jeg strikker, derfor er jeg! Læring og identitet i uformelle læringsrum

2012-12-21
I en ny avhandling om slöjdpedagogik intervjuas "hantverksaktivister" om sin textila gatukonst i det offentliga rummet. Forskningen fokuserar på lärande och identitet i informella rum för lärande.

Aggressive antisocial behavior – clinical, cognitive, and behavioral covariates of its persistence

2012-12-18
En procent av Sveriges befolkning står för 63 procent av alla våldsbrott, visar ny forskning. Problem i skolan, som skolk, är en viktig faktor för att förutsäga vilka personer som riskerar att bli kriminella och våldsbenägna, konstaterar Märta Wallinius, psykolog vid Lunds universitet.
132333443