Avhandlingar inom kategori "Förskola"
Visar sida 10 av 21
Välj typ av innehåll inom kategori "Förskola":
Visa alla AvhandlingarTo prevent without over-protecting: children and senior citizens injured during outdoor activities
Olika uppfattningar om risk och säkerhet på skolgården påverkar barnens möjlighet till utomhusaktiviteter under skoltid. Det konstaterar Lina Gyllencreutz som undersökt skador bland barn och äldre som uppkommit under utomhusaktiviteter i syfte att utforska erfarenheter och uppfattningar om risker och möjligheten att öka säkerheten utomhus.
Forskning och utveckling kategorier
I spänningsfältet mellan kontroll och utveckling. En policystudie av systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet.
I fritidshemmet och förskolan kopplas systematiskt kvalitetsarbete främst till socialt och relationellt lärande. Karin Lager har i sin avhandling studerat hur det ser ut i praktiken.
Forskning och utveckling kategorier
Speech, Language and Communicative Ability in School-Aged Children with Cerebral Palsy and Speech Impairment
Det övergripande syftet med Ann Nordbergs avhandling är att undersöka tal, språk och kommunikativ förmåga hos elever med cerebral pares och talsvårigheter.
Forskning och utveckling kategorier
Goal setting and skills achievements in children with disabilities
Forskaren Kristina Vroland Nordstrand har undersökt hur funktionshindrade barn når mål och hur de sätter mål.
Forskning och utveckling kategorier
Error, Praise, Action and Trait. Effects of Feedback on Cognitive Performance and Motivation
I sin avhandling undersöker Alva Appelgren betydelsen av återkoppling på kognitiv förmåga och motivation.
Forskning och utveckling kategorier
Designing new learning experiences? Exploring corporate E-learners’ self-regulated learning
Digitala miljöer möjliggör, men kräver också ett nytänk kring själva lärkulturen. Det visar Annika Wiklund-Engbloms avhandling om e-lärande.
Förskolebarns strävanden att kommunicera matematik
Vad är förskolans roll när det gäller förskolebarns matematiska kommunikation? Det har Marita Lundström forskat om.
Forskning och utveckling kategorier
Fostran i förskolan
När förskollärare fostrar barn i förskolan drivs de av några grundläggande principer. I Airi Bigstens avhandling framgår hur de olika principerna i praktiken ofta kolliderar i förskolemiljön.
Forskning och utveckling kategorier
Små barns tecken- och meningsskapande i förskola. Multimodalt görande och teknologi
Små barns kroppsliga samspel och berättande med fysiskt material är en del av deras litteracitet. Det visar Sara Hvit Lindstrand i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Self and Other. Socio-Emotional Aspects of Development in Children with Language Impairment
Hur ser den socioemotionella utvecklingen ut för barn med språkstörning? Det har Päivikki Aarne undersökt i sin studie.
Forskning och utveckling kategorier
Forming i barnehagen i lys av Reggio Emilias atelierkultur
Estetiska ämnen och skapande verksamhet med material och redskap har mindre utrymme i förskolan än tidigare. I sin studie undersöker Kari Carlsen hur lärandet i förskolan inom bild och form går till, i möte med inspirationen från Reggio Emilias ateljékultur.