Hur har den öppna förskolans pedagogiska syfte beskrivits i texter för och om verksamheten sedan 1972? Det är en av frågorna som Sarah Campbell undersöker i sin avhandling.
Förskolan bör skapa förutsättningar för personalen att bemöta både föräldrar och barn på ett inkännande sätt under barnets introduktion, snarare än att följa en strikt introduktionsmodell. Det föreslår Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Annika Axelsson vill med sin avhandling belysa influerande faktorer på barns språk-, läs- och skrivutveckling i didaktiska rum med särskilt fokus på föräldrar.
Hur hanterar och utmanar föräldrar som klassificerats med en intellektuell funktionsnedsättning, omgivningens uppfattningar om deras föräldraskap? Det är en av frågorna som Ida Runge utforskar i sin avhandling.
Behöver föräldrars ansvar i frågor som rör fostran tydliggöras och hur kan det i så fall göras? Det är en av frågorna som Emelie Kankaanpää Thell utforskar i sin avhandling.
Malin Ekesryd Nordström vill med sin avhandling bidra med kunskap om hur förskolepersonal, rektorer och föräldrar ser på särskild begåvning och särskilt begåvade barns behov i förskolan och tidig utbildning.
Vad berättar barn om sina erfarenheter av vuxna familjemedlemmars psykosociala problem? Det är en av frågorna som Stina Michelson undersöker i sin avhandling.