Internet-förmedlad kognitiv beteendeterapi (IKBT) till unga med social ångest är en effektiv behandling som bland annat leder till minskad användning av mediciner och ökad produktivitet i skolan. Det visar Martina Nordh i sin avhandling.
Maria Granvik Saminathens forskning visar att en skolas kapacitet att skapa en skola av god kvalitet är nära kopplad med elevsammansättningen. Detta försvårar skolans möjlighet att uppfylla sitt kompensatoriska uppdrag.
Tove Wahlund har i sin avhandling bland annat att utvecklat en behandling som fokuserar på att minska intolerans för osäkerhet hos ungdomar med överdriven oro.
Birgitta Wennberg har undersökt tidshantering i vardagen och tidsrelaterade interventioner som syftar till att underlätta delaktighet i vardagslivet för barn, ungdomar och unga vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Johan Melander Hagborgs forskning visar att ungdomar som utsatts för våld och övergrepp löper ökad risk för både psykisk ohälsa, drogproblem och skolfrånvaro jämfört med sina jämnåriga.
I sin avhandling har Linus Jonsson bland annat beskrivit och problematiserat implementering av en egenmakts-baserad skolintervention i ett multikulturellt område i Sverige med låg socioekonomisk status.
Karin Thorslund har undersökt hur stöd till föräldrar till tonåringar skulle kunna utvecklas för att motsvara deras upplevda behov, samt vad som behöver göras för att nå ut till alla föräldrar med stöd i föräldraskapet.
Linda Arnell har i sin avhandling undersökt tjejers våld och hur det begripliggörs i relation kön. Resultaten visar bland annat att tjejers våld är ett område som sällan diskuteras inom praktiskt socialt arbete.
Terapiformen ACT (acceptance commitment therapy) är en effektivt behandling för att minska spänningar, symptom på depression och eventuellt ångest. Det visar Fredrik Livheim som undersökt effekten av ACT under verkliga förhållanden bland skolelever i grupp.