Hoppa till sidinnehåll

Avhandlingar inom kategori "Didaktik"

Visar sida 34 av 38

Kontroversen om DAMP. En kontroversstudie av vetenskapligt gränsarbete och översättning mellan olika kunskapsparadigm

2012-08-27
I sin avhandling undersöker Bo-Lennart Ekström kontroversen om den svenska diagnosen DAMP, och dess specifika anknytning till skola och pedagogik. Genom att vända blicken från det pedagogiska perspektivet studerar han den bild som framträder i det medicinska perspektivet på svensk grundskola.

En problematisering av ungdomars intresse för naturvetenskap och teknik i skola och samhälle: Innehåll, medierna och utbildningens funktion

2012-06-21
Forskning har visat att många barn och ungdomar har svårt att förstå varför de ska lära sig om naturvetenskap och teknik. Men stora delar av det som lärare i naturvetenskap och teknik undervisar om är inte i linje med vad eleverna vill lära sig mer om. Det visar Anders Jidesjös avhandling.

AD/HD i skolans praktik: En studie om normativitet och motstånd i en särskild undervisningsgrupp

2012-06-11
Lärarna i en särskild undervisningsgrupp tog till auktoritet och disciplinära åtgärder istället för pedagogiska alternativ. Den iakttagelsen gjorde forskaren Adriana Velasquez när hon under ett år följde en särskild undervisningsgrupp med elever med diagnosen adhd. – Jag anser att lärarna inte lyssnar på sin egen röst som pedagoger och praktiker, säger hon.

The journey towards understanding: exploring the interplay between teaching and learning

2012-05-31
Maria Weurlander har i sin avhandling undersökt medicinska studenters väg mot lärande. Studiens övergripande syfte var att undersöka hur studenternas erfarenheter av lärande och förståelse utvecklades, vilket gör den relevant för högre utbildning rent generellt.
Forskning och utveckling kategorier

Work Transitions as Biographical Learning: Exploring the Dynamics of Job Loss

2012-05-31
Begreppet biografisk lärande används för att visa hur människor tolkar, förstår och skapar mening i sina biografier genom självbiografiskt berättande. Anders Hallqvist diskuterar i sin avhandling begreppet biografiskt lärande i relation till ett forskningsprojekt om omställningsprocesser efter uppsägning.

Mentalitet, pedagogik, historiskt minne. Om utbildningens samtida villkor och processer

2012-05-29
Utifrån en analys och tolkning av samtiden domineras svensk utbildning av två oförenliga pedagogiska läror. Det framkommer i Maude Morssy-Berglunds avhandling. – Det kommer att ställa till problem i skolan, menar hon.

Designing for the unknown: Didactical design for process-based assessment in technology-rich learning environments

2012-05-28
Mindre undervisningstid och tillgång till ny teknik och i princip oändlig information leder till att dagens studenter får ett allt större ansvar för att välja ut och bestämma utbildningarnas innehåll. Istället för att konsumera kunskap står de ofta för produktionen, vilket leder till en maktförskjutning från lärare till student. Det visar Peter Bergströms avhandling.
133343538