Hoppa till sidinnehåll

Flexibel utbildning – för vem?: Framgångsfaktorer i en universitetskurs

Publicerad:2007-08-20
Uppdaterad:2012-04-26

Ulf Olsson har tittat på vilka faktorer som har betydelse för att studenter ska slutföra en flexibel kurs med godkänt resultat. Socioekonomisk status, utbildningsbakgrund, ålder, kön – ingen av dessa faktorer hade lika stor betydelse för resultatet som studenternas egna förväntningar och studiemönster.

Författare

Ulf Olsson

Handledare

Huvudhandledare Docent Bo Dahlin, bihandledare Doktor Hugo Wikström

Opponent

Professor Yngve Nordkvelle, Högskolan i Lillehammer, Norge

Disputerat vid

KaU – Karlstads universitet

Disputationsdag

2007-09-07

Titel (se)

Flexibel utbildning – för vem?: Framgångsfaktorer i en universitetskurs

Titel (eng)

Open flexible learning for whom? Predictors of academic success in a university course

Institution

Estetisk-filosofiska fakulteten

Flexibel utbildning – för vem?: Framgångsfaktorer i en universitetskurs

Flexibel utbildning är en utbildningsform där distansutbildning och campusutbildning konvergerar. Utbildningsformen innebär att den studerande i stor utsträckning kan välja sitt eget sätt att studera. Det innebär att studierna kan bli mer självständiga och de studerandes egna önskningar och villkor kan påverka hur utbildningen genomförs. Distansutbildning och flexibel utbildning ses ofta som en möjlighet för icke-traditionella studerande att delta i högre utbildning dels genom att de studerande inte behöver åka till lärosätet så ofta och dels för att tiderna för studierna kan anpassas efter andra verksamheter som arbete och övrig familj.

Eftersom den flexibla utbildningen kan liknas vid ett smörgåsbord där lärosätet tillhandahåller ett antal sätt att studera och det är den studerandes uppgift att välja lämplig form ställer detta ökade krav på den studerande. Den studerande kan möta en helt annan miljö än vad hon eller han är van från tidigare studier. Gynnas de studerande som nämns i den politiska diskussionen eller är det de redan studievana som kommer från hem med studietradition som klarar denna typ av studier bäst? Avhandlingen ställer frågan om vilka faktorer som samvarierar positivt med studieresultatet. Vilka av dessa faktorer är i så fall viktigast? I denna fallstudie analyseras 174 studerandes resultat i en ekonomikurs på halvfart.

De faktorer som undersöks är motiv för deltagande i kursen, studiemönster mätt med en svensk version av John Biggs Study Process Questionnaire (SPQ), förväntningar på hur man kommer att lära i kursen samt kommunikationsinitiativ. Dessutom undersöks bakgrundsfaktorer som ålder, kön, tidigare utbildning, socioekonomisk status och datortillgång/vana. Även sysselsättning förutom studierna ingår som en variabel. En binär logistisk regressionsanalys visade vilka faktorer som var viktigast i jämförelse med godkänd kurs. Den statistiska analysen skapade tre olika modeller av de viktigaste variablerna. Den första modellen bestod av faktorer som är kända före kursstart. Den andra variabeln består av variabler som kan samlas in vid kursstart. Den tredje modellen inkluderar även faktorer som kan samlas in när kursen påbörjats.

De viktigaste faktorerna visade sig vara ett prestationsinriktat studiemönster och höga förväntningar på att lära sig genom individuella studier. Faktorer som socioekonomisk status och andra bakgrundsfaktorer som ålder och kön hade klart mindre betydelse.

Möjligheterna att förutsäga de studerandes resultat är 81 % för de studerande som är inkluderade i den tredje modellen där samtliga faktorer ingår. 46-64% av variansen förklaras av de ingående faktorerna

Open flexible learning for whom? Predictors of academic success in a university course

Open and flexible learning can offer the prospective student a smorgasbord of possible learning activities. This study will investigate if this form of education really suits all students through an examination of relevant factors such as learning process expectations, attendance motives, study approaches (Biggs SPQ), communication initiative, expectation-based study and, finally, background variables such as socioeconomic status. Are there any variables that correlate positive to academic performance? If so, what are these variables and which are most important? This case study is an analysis of academic success involving 174 students in a business administration course in higher education.

Open and flexible learning is an approach in which distance education and campus mode converge. The emphasis shift is to the individual student s needs and preferences, which enables students to choose there own learning paths and thus stimulates active and independent learning. The goal is to enable more effective management of learning by the learner. Open and flexible learning is often mentioned as a way to access higher education for non-traditional students. There is a large body of research, with a wide variety of theoretical frameworks and models, that try to explain, describe or predict students success. The research points to the fact that there is no one simple explanation or solution to help students towards degree completion or fulfilment of their goals.

A statistical correlation analysis is conducted in this study and a binary logistic regression is used to construct three models of the most important variables. The first model is based on data about the students that is known before a course starts. The second model includes variables that could be collected at the course start. The third model includes variables that could be collected when the students have attended the course. The result shows that the most important variable for academic success in the course is an achievement-oriented approach to learning. The second most important variable is expectation of the learning process as an individual activity. Other variables such as socioeconomic status and other background variables have less impact. The possibility to predict the academic success is 81 % and the third model explains 46-64 % of the variance of the academic outcome. The conclusion in this study is that the non-traditional students in the Business Administration course receives equal to, if not better results as the other students.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev