Hoppa till sidinnehåll
Favorit

Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet

Publicerad:2019-06-25
Uppdaterad:2019-10-22

Anna Lindholm har forskat om flerspråkiga mellanstadieelevers läsförståelse på svenska och undersökt lässtrategiers betydelse för utveckling av läsförståelse i ett undervisnings-, läsutvecklings- och individperspektiv.

Författare

Anna Lindholm

Handledare

Lise Iversen Kulbrandstad, Karlstad universitet Michael Tengberg, Karlstad universitet Anna Hannesdottir Göteborgs universitet

Opponent

Professor Christina Hedman, Stockholms universitet

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2019-06-14

Titel (se)

Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet

Titel (eng)

Multilingual students’ Swedish reading comprehension: Reading strategies and reading development in middle school

Institution

Institutionen för svenska språket

Multilingual students’ Swedish reading comprehension: Reading strategies and reading development in middle school

The overall aim of this thesis is to highlight the significance of reading strategies in developing multilingual middle-school students’ Swedish reading comprehension. Reading strategies are considered from teaching, reading development and individual perspectives, and this compilation thesis comprises an introductory chapter and three articles. The three empirical studies are based on material collected at a school where around 95% of students are multilingual. Overall, a Mixed Methods Research (MMR) approach was taken. The first substudy focuses on the teaching of reading strategies in three different subjects through observations of two multilingual classrooms as well as teacher interviews. The second substudy examines students’ reading development over two years, and its relation to their self-reported use of reading strategies. The third substudy investigates the reading comprehension of eight multilingual students and their reflections on the use of reading strategies. The studied teachers have been inspired by the Reciprocal Teaching model, but the results indicate that these strategies (summarizing, predicting, clarifying, and questioning) are not always the ones students need in their own reading. In individual reading situations, students successfully tackled the vocabulary problems that arose when they read subject content by rereading sentences or paragraphs or drawing on their existing knowledge. Nevertheless, some students experienced difficulties comprehending the overall text content.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev