Hoppa till sidinnehåll

Fitting objects into holes: On the development of spatial cognition skills

Publicerad:2007-12-17
Uppdaterad:2012-04-16

Mellan 18-22 månaders ålder sker en otrolig utveckling i barnets hjärna, säger forskaren Helena Örnkloo: på fyra månader går barnet från att systematiskt inte kunna få i en kloss i en låda, till att plötsligt kunna det.

Författare

Helena Örnkloo

Handledare

Professor Claes von Hofsten samt Kerstin Rosander.

Opponent

Professor, Ph.D. Jeffrey Lockman, Department of Psychology, Tulane, USA

Disputerat vid

UU – Uppsala universitet

Disputationsdag

2007-12-13

Titel (eng)

Fitting objects into holes: On the development of spatial cognition skills

Institution

Institutitionen för psykologi

Abstrakt

Att manipulera ett objekt är målet för flera viktiga faktorer i barnsutveckling. Förmågan att tänka sig objekt i olika positioner förbättrar i höggrad barnets handlingsförmåga. På det sättet kan de allt mer effektivt relateraobjekt till varandra, och planera handlingar som kräver minst två objekt. Vidett års ålder kan barn stoppa ett objekt i ett hål. Tidigare forskning på attstoppa objekt i hål har enbart fokuserat på start och mål, men har bortsettfrån vägen emellan. Denna avhandling visar att barn är oförmögna att passain ett objekt i ett hål om de inte kan tänka sig hur ett objekts olika lägen serut under vägen. För att göra det måste man mentalt rotera det manipuleradeobjektet i rätt passningsposition. Problemet med hur man går till väga medrelationen mellan objekt och hål studerades hos 14 till 40 månaders barnmed hjälp av en låda, olikformade hål och passande träklossar. Studie Ikoncentrerade sig på orienteringen av objektet. Studie II och III utökaderesultatet till Studie I genom tillägg av ytterligare ett objekt eller ett hål, såatt variabeln val tillfördes uppgiften. Resultatet visade att det var storskillnad mellan 18 och 22 månaders gamla barn i fråga omtillvägagångssättet när det gällde att stoppa objektet i hålet. Att lyckas lösakloss-hål-problemet var förknippat med att i förväg anpassa orienteringen avobjektet. 22 och 26 månaders barn anpassade orienteringen av objektetinnan objektet nådde målet. Fjorton och 18 månaders barn använde sig avfeedback, någonting som inte fungerar för den här uppgiften. På det sättetkan de allt mer effektivt relatera objekt till varandra, och planera handlingarsom kräver minst två objekt. Att göra ett val visade sig vara svårare änväntat. Det handlar inte bara om att välja ett alternativ, utan också attinhibera ett annat. Vi fann att förmågan att välja rätt mellan objekt eller hålutvecklas ganska sent. 15 månaders barn kunde varken välja mellan storlekeller form. Vid 20 månader kunde barn välja mellan olika storlekar men intemellan olika former. Trettio månaders barn klarade de enklare formerna,men inte heller vid 40 månader kunde de klara de svåraste trianguläraformerna. Gissningsvis är det för tidigt för barnet att kunna skilja på de olikatrianglarna som tillhör samma formkategori. Slutligen ville vi veta vad somvar svårast i relationen mellan objekt och hål när det handlade om attundersöka yta och form. När vi jämförde relationer mellan ett objekt (positivform) och ett hål (negativ form), mellan ett tredimensionellt och etttvådimensionellt hål, och mellan två tredimensionella objekt, fann vi att detsvåraste för ett barn är att relatera positiva till negativa former.

Fitting objects into holes: On the development of spatial cognition skills

Children s ability to manipulate objects is the end-point of several important developments. To imagine objects in different positions greatly improves children s action capabilities. They can relate objects to each other successfully, and plan actions involving more than one object. We know that one-year-olds can insert an object into an aperture. Earlier research has focused on the start and goal of such actions, but ignored the way in between. This thesis shows that children are unable to fit an object into an aperture unless they can imagine the different projections of the object and rotate it in advance. The problem of how to proceed with an object-aperture matching was studied in 14- to 40-month-old children with a box, different holes and a set of fitting wooden blocks. Study I focused on how to orient a single object to make it fit. Studies II and III added a second object or aperture, introducing choice. In Study I there was a huge difference between 18 and 22 months in solving the fitting problem. Successful insertion was related to appropriate pre-adjustments. The older children pre-adjusted the object orientation before arriving at the aperture(s). The younger used a feedback strategy and that did not work for this task. To choose was more difficult than expected; one must not only choose one alternative, but also inhibit the other. Fifteen-month-olds were unable to choose between sizes and shapes, 20-month-olds could choose between sizes, 30-month-olds could choose between sizes and shapes, but not even 40-month-olds could choose between objects with different triangular cross-sections. Finally, the relationships between an object and an aperture, supporting surface or form were investigated. When comparing tasks requiring relationships between an object s positive and an aperture s negative form, between a 3D and a 2D, and between two 3D-forms, we found that the main difficulties is relating positive and negative form.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev