Fågel, fisk eller förundran? En studie av förhållningssätt i existentiella frågor, baserad på uppsatser skrivna på ett mångkulturellt vuxengymnasium
Hur ser en livsfilosofi ut? Är det ovillkorligheten eller möjligheterna som betonas? Finns det grundläggande förhållningssätt till livsvillkoren som delas av alla eller bestäms attityder och inställningar av faktorer som samhällsskick och kultur? Är en livsfilosofi individuell eller kollektiv?Tove Frisch har tolkat innehållet i uppsatser om existentiella frågor, skrivna av komvuxstuderande från 41 olika länder och etniska grupper.
Tove Frisch
Professor Boel Englund
Professor Claes-Göran Wenestam, Institutionen för beteendevetenskap, Högskolan i Kristianstad
LHS – Lärarhögskolan i Stockholm
2006-05-23
Fågel, fisk eller förundran? En studie av förhållningssätt i existentiella frågor, baserad på uppsatser skrivna på ett mångkulturellt vuxengymnasium
Fågel, fisk eller förundran? A study of existential attitudes based on essays written in a multicultural upper secondary school for adults
Institutionen för samhälle, kultur och lärande (LHS)
LHS – Lärarhögskolan i Stockholm
Fågel, fisk eller förundran? En studie av förhållningssätt i existentiella frågor, baserad på uppsatser skrivna på ett mångkulturellt vuxengymnasium
Syftet med den här studien är att undersöka och tolka personliga livsåskådningar, som de kommer till uttryck i 175 uppsatser, skrivna under åren 1999 till 2001, på ett vuxengymnasium i en mångkulturell svensk förort. Texterna är skrivna av studerande i ämnena svenska, svenska som andra språk och filosofi. Vilka teman och förhållningssätt återkommer i uppsatserna? På vilka sätt återspeglar dessa sina författares grundläggande existentiella problem?
Den teoretiska bakgrunden vilar på existentiell hermeneutik med Jean-Paul Sartre (1943, 1946, 1984) som främsta filosofiska referens. Andra källor är Per-Johan Ödman (1994) och Jon Hellesnes (1989, 2000).
Ständigt återkommande teman är: Gud, Meningen med livet, Döden och Själen. De studerandes olika sätt att skildra sina föreställningar har samlats i kategorier, 11 under rubriken Gud, 13 under Meningen med livet och 9 under Döden.
Jag granskar utsagor som ter sig extrema (se existentialism, determinism, förnuft och känsla). De flesta ger emellertid uttryck för motsägelsefulla förhållningssätt, varför jag främst intresserar mig för de studerandes trevande försök att pröva olika idéer. Allt eftersom konflikter uppstår, mellan lusten att utvecklas och tänkta eller upplevda hinder, tas aktiva och passiva strategier i bruk för att lösa dessa. Om den första delen av undersökningen är färgad eller influerad av Sartres idéer, försöker jag i den senare delen tolka uppsatserna ur ett strikt sartrianskt perspektiv. Det gör jag med hjälp av Sartres fenomenologiska ontologi (1943), hans tankar om frihet och fakticitet samt andra begrepp, som t ex ångest.
Den ontologiska konflikten granskas i ett bredare socialt och kulturellt sammanhang, i vilket identitet, religion och språk spelar betydelsefulla roller.
Slutligen för jag en diskussion om mina resultat, om min förändrade förståelse liksom om sådant som har överraskat mig under arbetet med undersökningen.
Fågel, fisk eller förundran? A study of existential attitudes based on essays written in a multicultural upper secondary school for adults
The aim of this study is to survey and interpret outlooks on life as expressed in 175 essays written (1999-2001) in a multicultural Swedish suburb by adult students learning Swedish, Swedish as a Foreign Language, and Philosophy. What are the recurring themes in these essays? How do they reflect the fundamental existential problems of their authors?
The theoretical background rests on existential hermeneutics with Sartre (1943, 1946, 1984) as the most important philosophical source. Other sources are Ödman (1994) and Hellesnes (1989, 2000).
All-pervading themes are: God, Meaning of Life, Death, and The Soul. The various ways in which students describe their reflections are gathered in 11 categories on the subject of God, 13 on The Meaning of Life, and 9 on Death.
I examine expressions which come across as ”extreme” (”existentialism”, ”determinism”, ”reason”, and ”emotion”). Most students, however, express contradictory views. I am, therefore, mainly concerned with contradiction, searching and testing different ideas. Active and passive strategies come to the fore in conflicts between experienced or imagined obstacles and the urge to develop.
I also seek to view the essays from a stricter Sartrian perspective, as opposed to the Sartrian-flavoured one in the earlier parts of the study. For this purpose, I rely on Sartre´s phenomenological ontology (1943), his thoughts on freedom and facticity, and other concepts, e.g. anguish.
The ontological conflict is examined from a broader perspective, viewing the texts in a socio-cultural context in which identity, religion, and language play important parts.
Finally, I discuss my results and try to state the ways in which my former understanding has changed and the surprises I have had.