ESSENCE: Child and Adult studies of verbal and non-verbal skills in ASD and ADHD
ESSENCE är ett samlingsnamn för att beskriva olika typer av utvecklingsavvikelser som föranleder föräldrar att tidigt söka hjälp för sitt barn. Problem som uppmärksammas före 5 års ålder och som har varat längre än 6 månader, är ofta symptom på neuropsykiatriska svårigheter ( t.ex. autism och ADHD) som diagnostiseras först vid utredningar flera år senare. Bibbi Hagberg har i sin studie undersökt hur verbal och ickeverbal förmåga påverkar neuropsykologisk och adaptiv funktion inom grupper av barn och vuxna med ESSENCE.
Bibbi Hagberg
Professor Christopher Gillberg samt docent Agneta Nydén
Docent Margareta Dahl, Kvinnor och barns hälsa, Uppsala universitet, Uppsala
Göteborgs universitet
2013-12-05
ESSENCE: Child and Adult studies of verbal and non-verbal skills in ASD and ADHD
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
Abstrakt
Neuropsykiatriska diagnose r ställs och är definierade på basen av specifika kombinationer av olika svårigheter enligt DSM – IV (1994) eller ICD – 10 (1993). Senare tids forskning talar för att olika diagnoser (autism, Aspergers syndrom/AS, Attention – Deficit/Hyperactivity Disorder/ADHD) i själva verket utgör delmängder av avvikelser inom mer övergripande utvecklingsneurologiska eller kognitiva funktionsdimensioner (såsom social interaktion, kommunikation, beteende, allmän kognition, uppmärksamhet).
Early Symptomatic Syndromes Eliciting N eurodevelopmental Clinical Examinations (ESSENCE) är ett samlingsnamn för att beskriva olika typer av utvecklingsavvikelser som föranleder föräldrar att tidigt söka hjälp för sitt barn. Barnen kan ha svårigheter inom olika utvecklingsområden; språk, kommunikation, kognition, motorik och beteende. Problem som uppmärksammas före 5 års ålder och som har varat längre än 6 månader, är ofta symptom på neuropsykiatriska svårigheter ( t.ex. autism, AS och ADHD) som diagnostiseras först vid utredningar flera år senar e. Symptom på ESSENCE i barndomen varslar ofta om livslånga svårigheter.
Syftet med avhandlingen var att undersöka hur verbal och ickeverbal förmåga påverkar neuropsykologisk och adaptiv funktion inom grupper av barn och vuxna med ESSENCE (autism, AS och A DHD och språkstörning).
I de två första artiklarna studerades skolbarn med neuropsykiatriska tillstånd (autismspektrumstörning/AS D, ADHD och språkstörning); i de två sista artiklarna studerades unga män med AS longitudinellt.
Fyrtio skolbarn som remitterats till barnneuropsykiatrisk klinik och diagnostiserats med ASD eller ADHD jämfördes med en populationsbaserad grupp med 21 barn som identifierats som språkförsenade vid språkscreening på BVC vid 2.5 års ålder. Resultaten visade att den kognitiva profilen var nära nog identisk i båda grupperna. ”Klinikbarnen” hade också haft tidig kontakt med logoped. Detta talar för att tidig multidisciplinär utredning skulle kunna ge möjlighet till tidig upptäckt av ESSENCE problematik under tidiga barnaår.
De 40 klinikbarnen och de 21 barnen med tidigare diagnostiserad språkstörning behandlades i studie II som en grupp och undersöktes i fråga om huruvida mun tlig berättarförmåga är en unik verbal förmåga eller om den också är påverkad av förmågan att uppfatta ett visuellt händelseförlopp.
ESSENCE: Child and Adult studies of verbal and non-verbal skills in ASD and ADHD
Aim: Longitudinal analysis of verbal and nonverbal deficits and skills and their contribution to clinical presentation in children and adults with ESSENCE/Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations. Methods: Forty school children with autism spectrum disorder (ASD) or attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) or both were contrasted with 21 similarly aged children from the community who had screened positive for language disorder (LD) at 30 months. Also, 69 young adult males with ASD (Asperger syndrome) were followed longitudinally – neuropsychologically, psychiatrically and according to self/parent report – for an average of almost 10 years. Results: Clinic children with ASD and/or ADHD and community children with early LD had very similar verbal/nonverbal test and developmental profiles. Retelling of a story was linked both to verbal and nonverbal factors in the collapsed group with ADHD/ASD/LD. Nonverbal learning problems, persisting from childhood to adult age, in ASD, were associated with reduced tested and perceived executive functioning (EF). Good and superior verbal skills predicted better EF even in the presence of less good nonverbal skills. Conclusion: Young school age children seen in clinics with ASD/ADHD have almost identical verbal and nonverbal test profiles and problems as those screening positive for LD already at 2.5 years. Narrative skills at young school age were linked both to verbal and nonverbal test results. Boys with ASD (Asperger syndrome) become men with ASD, and their functioning in adulthood is linked to verbal skills and nonverbal deficits in childhood. – These longitudinal studies demonstrate the importance of full neuropsychological and psychiatric assessments in ESSENCE. These conditions are often lifelong. Many of them should be recognisable or at least broadly categorisable as ESSENCE already at 2.5 years. Follow-up assessment, both in school and in young adult age, is clearly important. Realistic prognosis and individual intervention plans based on such assessments are needed in ESSENCE.