Hoppa till sidinnehåll
Engelska

English Hemspråk: Language in Interaction in English Mother Tongue Instruction in Sweden

Publicerad:2018-12-04
Uppdaterad:2019-01-22

Kirsten Stoewer har undersökt samspelet mellan lärare och elever i modersmålsundervisning i engelska. I synnerhet studeras det språkliga arbete som lyftes under lektionerna samt lärare och elevers situerade deltagande.

Författare

Kirsten Stoewer

Handledare

Professor Jakob Cromdal, Linköpings universitet Dr Nigel John Musk, Linköpings universitet

Opponent

Professor Wei Li, University College, London

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2018-11-16

Titel (se)

Engelska Hemspråk : Språk i interaktion i modersmålsundervisning i Sverige

Titel (eng)

English Hemspråk: Language in Interaction in English Mother Tongue Instruction in Sweden

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Engelska Hemspråk : Språk i interaktion i modersmålsundervisning i Sverige

Föreliggande avhandling undersöker samspel mellan lärare och elever i modersmålsundervisning i engelska. I synnerhet studeras det språkliga arbete som lyftes under lektionerna samt lärare och elevers situerade deltagande i detta arbete. Studien baseras på cirka trettio timmars videoinspelningar av tre grupper elever som deltog i undervisningen med samma lärare, vid två svenska skolor. Elevernas åldersspann var 6-15 år. Genom etnometodologisk samtalsanalys utforskar studien hur lärare och elever samkonstruerade vilka språkliga aspekter som aktualiserades i undervisningen samt hur detta åstadkoms.

De empiriska studierna belyser det dynamiska förhållandet mellan pedagogik och de situerade praktiker genom vilka modersmålsundervisningen åstadkoms. Det framgår i data att ett fokus på ordförråd var framträdande på lektionerna, där ordens form, betydelse och användning diskuterades under såväl planerade som oplanerade aktiviteter. Avhandlingens empiriska studier undersöker därför olika aspekter av arbetet med ordförråd. I studierna diskuteras också vilken roll den lokala tillgången till både engelska och svenska spelar i att forma olika typer av språkliga praktiker under lektionerna.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev