Hoppa till sidinnehåll
Skolhistoria

En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola

Publicerad:2022-09-27
Uppdaterad:2023-05-04

Matts Dahlkwist har forskat om folkskolans väg till grundskola, betraktat ur ett historiskt-geografiskt perspektiv.

Författare

Matts Dahlkwist

Handledare

Professor Guadelupe Francia, Högskolan i Gävle. Professor Esbjörn Larsson, Uppsala universitet

Opponent

Professor Gunnar Berg, Mittuniversitetet

Disputerat vid

Uppsala universitet

Disputationsdag

2022-04-08

Titel (se)

En landsbygdens skolreform?: Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola

Institution

Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Abstract in English

A fundamental organizational idea in the construction of a nine-year coherent unit school in Sweden 1928–1972, with geographical equality as a subgoal, consisted of a national uniformity in terms and content, with centralization as an overall tool (strategy area 1). At the same time, this school would be designed after local needs and conditions (strategy area 2). The main purpose and the investigation in the dissertation consist of the relationship between these two strategy areas in a smaller rural municipality.

A categorization has been made in its various aspects of national and local level: first the uniformity of the school time, second in shape (school-form and school size), as well as the third, compensatory measures to compensate for centralization’s disadvantages in the countryside.

The thesis takes its starting point in a historical micropolitical longitudinal study, in order to capture how a local school organization acted in relation to national intentions and decisions, through studies of the interaction and the conflict pattern between actors of significance, in accordance with Lipsky’s theory of Street Level Bureaucrats (here: the country road bureaucrats).

The main results of the empirical study shows that even from a rural perspective, the school’s centralization process was considered necessary in the work to achieve geographical equalization. When a conflict between the both strategy areas occur, was national uniformity prioritized in front of manifestation of local space. The cross-pressure position of the country road bureaucrats were characterized by the fact that they often ended up in a cross-pressure position between parents on one side and school inspector on the other hand. In conflict situations, the country road bureaucrats used to came to act in coalition with any other actor.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev