En del i helheten. En studie av kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan
Agnes Strandbergs forskning handlar om hur forskare och lärare tillsammans skapar, iscensätter och utvärderar kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolans svenskundervisning.
Agnes Strandberg
Lena Manderstedt, Luleå tekniska universitet. Stefan Lundström, Luleå tekniska universitet
Professor Per Holmberg, Göteborgs universitet
Luleå tekniska universitet
2023-09-29
Institutionen för hälsa, lärande och teknik, Pedagogik, språk och ämnesdidaktik
Abstrakt
Det övergripande syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om grammatikundervisning i svenskämnet genom en design där forskare och lärare tillsammans skapar, iscensätter och utvärderar kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolans svenskundervisning, samt att belysa på vilka sätt en sådan undervisning kan användas och förstås. Shulmans (1986; 1987) teoretisering av lärares ämnesdidaktiska kunskapsbas (PCK), samt hans begreppsapparat om undervisning, används som teoretiskt ramverk i avhandlingens ramberättelse. Avhandlingen består av fyra vetenskapliga artiklar där designstudien undersöks utifrån olika perspektiv. Det empiriska material som ligger till grund för avhandlingen är vetenskapliga artiklar publicerade i engelskspråkiga tidskrifter, ljudinspelade fokusgruppsamtal med de sex deltagande lärarna, videoinspelningar av de deltagande elevernas metalingvistiska aktiviteter, observationsanteckningar av forskaren samt en elevenkät. Resultaten visar på vilka sätt kontextualiserad grammatikundervisning med målet att utveckla elevers metalingvistiska förståelse, lämpligen kan ta sig uttryck och användas genom följande samverkande designelement: induktiva arbetssätt, diskussioner, visualiseringar och integrering. Vidare visar resultaten vilka strategier som elever använder sig av när de analyserar syntaktiska egenskaper i ett skönlitterärt textutdrag, samt vilka pedagogiska möjligheter och utmaningar som applicerandet av dessa kan generera. I avhandlingen synliggörs också att användningen av autentiska texter i grammatikundervisningen kan möjliggöra kopplingar mellan olika språkliga nivåer, så som grammatik och pragmatik. Mot bakgrund av den komplexitet som kännetecknar autentiska texter visar studien emellertid att de också kan försvåra representationen av ett grammatiskt fenomen och i förlängningen representationen av språkets hierarkiska uppbyggnad. Med utgångspunkt i avhandlingens sammanförda resultat diskuteras vikten av och komplexiteten med grammatikundervisningens kontextualisering och dess relation till det skolgrammatiska arvet från ett teoretiskt och praktiskt perspektiv. I ljuset av lärares ämnesdidaktiska kunskaper och praktikens villkor indikerar resultaten slutligen betydelsen av att rekapitulera vad grammatikundervisning är och kan vara inom ramen för förstaspråksundervisningen i allmänhet och svenskundervisningen i synnerhet.