Elevers möten med matematik: En studie om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1
Vad kännetecknar elevernas handlingar i möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1? Det är en av frågorna som Sofie Arnell undersöker i sin avhandling.
Sofie Arnell
Professor Joakim Samuelsson, Linköpings universitet. Biträdande professor Karin Forslund Frykedal, Linköpings universitet
Professor Hanna Palmer, Linnéuniversitetet
Linköpings universitet
2021-09-17
Elevers möten med matematik: En studie om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1
Pupils’ Encounters with Mathematics : A Study of Pupils’ Encounters with Mathematics in Preschool Class and in Year 1
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik
Elevers möten med matematik: En studie om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1
Många och positiva tidiga möten med matematik är betydelsefulla för barns och elevers matematiklärande. Avhandlingens syfte är att bidra med kunskap om elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1 genom att undersöka, analysera och beskriva dem. Ytterligare ett syfte är att redogöra för likheter och skillnader i elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1 för att bidra till ökad förståelse kring faktorer som kan påverka elevers möjligheter att utveckla förståelse för skolmatematiken. En empirisk studie genomfördes, där en elevgrupp och dess lärare följdes från höstterminen i förskoleklass till höstterminen i årskurs 1. Data samlades in genom deltagande observationer och informella samtal. Materialet analyserades sedan i två steg; först gjordes en empirinära analys och därefter en teoretisk analys utifrån begrepp hämtade från verksamhetsteorin. Resultatet visar att elevers möten med matematik i förskoleklass och årskurs 1 sker på en mängd olika sätt. Mötena kan relateras till tre olika typer av matematikverksamheter i både förskoleklassen och årskurs 1, vilka erbjuder eleverna olika lärandemöjligheter. Av dessa verksamheter framgår även att matematikundervisningen är mer formell i årskurs 1 än i förskoleklassen. Det visar sig i att eleverna har högre handlingsfrihet i förskoleklassen än i årskurs 1 och att det finns ett starkare fokus på matematiska begrepp och metoder i årskurs 1 än i förskoleklassen. Dessa skillnader kan vidare få negativa konsekvenser för kontinuiteten i elevernas matematiklärande.