Effects of management by objectives: studies of Swedish upper secondary schools and the Influence of role stress and self-efficacy on school leaders
Erik Lindberg
Doktor Kerstin Nilsson
1:a ammanuens Elisabet Ljunggren
Umeå universitet
2011-09-21
Effects of management by objectives: studies of Swedish upper secondary schools and the Influence of role stress and self-efficacy on school leaders
Handelshögskolan
Abstrakt
Avhandlingen består av fyra separata artiklar vilka genom sina beröringspunkter med varandra även ger möjligheter till både bredare och djupare kunskap.Den första artikeln beskriver att implementeringsarbetet var intensivast och mest framgångs-rikt under den inledande fasen och det påminner om vad den modern diffusionsteori hävdar, nämligen att den avtar i ett senare skede när den ska implementeras på den lokala nivå där det praktiska arbetet genomförs. Det framgår också att den präglar vissa områden som t.ex. undervisning mer än andra områden som ligger närmare skolutveckling. Det görs en mindre jämförelse för att undersöka om skolor som har kommit längre med målstyrningsarbetet än andra därmed har bättre elevprestationer och den resulterar i att det inte går att finna något tydligt sådant samband. Resultaten indikerar att det kan finnas anledning att se över hur skolutvecklingen styrs när man vill förbättra elevprestationerna på en skola. Det är välkänt att rektor spelar stor roll för en skolas framgångar. Det nya styrsystemet innebär ett behov av att designa en ny roll som skapar så bra förutsättningar som möjligt för skolledare att prestera bra. Den andra artikeln beskriver hur faktorer som goal commitment, rolestress och selfefficacy påverkar rektors roll prestation. I artikeln beskrivs vilken inverkan en stark goal commitment har och för första gången kan både en funktionell och en dys-funktionell effekt på rollstress beskrivas. De två effekterna medieras sedan av selfefficay och dess stora betydelse för role performance framgår tydligt. Artikeln kan ge anledning att diskutera vilken rollstress designen av den lokala skolledarrollen skapar och på vilket sätt det bidrar till positiv och negativa stress för att underlätta för skolledarnas rollprestationer. Betydelsen av selfefficacy för att skapa höga rollprestationer ledde till en studie av vilka källor som det kan finnas till ett högt selfefficay och hur de verkar. Studien fördjupade tidigare kunskapen om välkända faktorer med kunna beskriva att även role conflict och role ambiguity hör dit. Dessutom framkom att varje roll stressor på verkar rollinnehavaren utifrån sin natur och inverkan inte är linjär som tidigare hävdats utan att det finns nivåer som är mer optimala. Artikeln stärker betydelsen av att designa en roll där av skolledaren stimuleras optimalt och för att undvika en erodering av selfefficacy. Alternativ kan de två artiklarna stimulera en till diskussion om hur man stärker och utvecklar skolledarna så att de klarar uppgifterna som igår i rollerna bättre.Den sista artikeln beskriver två case med olika typer av roller och avslutas med en jämförelse av en roll som påminner och den gamla rektorsrollen från regelstyrningens tid med en ny som påminner om School Based Management. Resultaten visar att den gamla rollen skapar ett tydligare uppdrag, men med mindre möjligheter att finna lösningar vilket skapar mer role overload och role conflict. I den senare rollen upplevs mer role ambiguity, men ett större handlingsutrymme minskar inflytandet av de två andra rollstressorerna. Artikeln avslutas med en diskussion om hur man bör ha ett övergripande tänk på vad rolldesignen skapar för krav och möjligheter för role performance. Det kan på ett praktiskt plan uppmuntra till en helhetssyn från skolkontorsnivå ut till lokal skola och medvetet styra balansen mellan ansvar och befogenheter respektive arbetsuppgifter och resurser.
Effects of management by objectives: studies of Swedish upper secondary schools and the Influence of role stress and self-efficacy on school leaders
The purpose of this dissertation is to explore the impacts of Management by Objectives (MBO) on upper secondary school education in Sweden. In particular the goal is to increase our understanding of how the implementation of MBO affects the schools and the role of head teachers. In addition this work seeks to generate new knowledge about the factors that influence the performance of head teachers. This dissertation includes four separate, but interconnected articles, each addressing a different aspect of the impact of MBO on schools and head teachers, it begins with an overview of all material.A multi-theoretical approach is taken here, using insights from diffusion theory, goal setting theory and role stress theory to guide the research. Even though qualitative methods are used the quantitative methods dominate the dissertation and most of the data is collected from a mail survey of head teachers. The results confirm the findings of other research that the diffusion of new ideas (in this the context MBO) stalls when it is introduced into local environments within which day to day work takes place. Goal setting and role stress theory are integrated, which makes it possible to show that role commitment had both functional and dysfunctional effects. It shows that efficacy plays a mediating role between stressors and performance and that the relationship between stressors and self-efficacy is not linear. Finally, the nature of the different stressors are described and role design has an impact on the level of them. All of these findings have practical implications for those responsible for education and school policy.The first article in the dissertation looks at how well MBO has been implemented in the upper secondary scools and its impact on student performance and school effectiveness. The results of the stydy are that head teachers report that the effects of MBO have declined over time. Its implementation appears not to have influenced student performance. On the other hand, it seems to have rediced teacher stress, but increased head teachers´ sense of frustration.The second article argues in contrast to previous research that goal commitment can have both a positive and negative effect on rple performance and conceptualizes self-efficacy as a mediator between commitment and performance. The findings of the study show that self-efficacy does act as a mediator and that high commitment can have both positive and negative consequences. In particular, high commitment can improve performance by reducing role ambiguity, but it also drives role overload, which can reduce performance.The third article builds on the findings of article two in order to deepen our understanding of the impact of self-efficacy on head teacher performance. In contrast to most of the literature it shows that stressors might have positive effects and that self-efficacy is involved in these relationships. The research presented in the article confirms that both role conflict and role ambiguity influence self-efficacy in a non-linear way.The focus of the final article focuses on the design of the role of the head teacher and how this impacts stress levels. The results show that when the head teacher´s role includes significant economic responsibility and more space to maneuver, or less, they experience role ambiguity, role conflict and role overload differently. Overall, the results suggest that it would be beneficial to take the factors that this study has shown to be important for head teacher´s performance into consideration when the role is designed.