Education for Democracy? Life Orientation: Lessons on Leadership Qualities and Voting in South African Comprehensive Schools
Getahun Abraham
Göteborgs universitet
2010-12-15
Education for Democracy? Life Orientation: Lessons on Leadership Qualities and Voting in South African Comprehensive Schools
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Abstrakt
Skolämnet Life Orientation ges i hela grundskolan i Sydafrika. Under de första fyra skolåren delas det upp i fyra mål som ska uppnås. De fyra målen berör hälsoutveckling, social utveckling, personlighetsutveckling och fysisk utveckling och motion. Jag har främst intresserat mig för social utveckling, som i sin tur indelas i fem olika teman: ledarskapskvalitet och att rösta, att kunna förklara vad nationalsången handlar om och att kunna sjunga den, att förstå och diskutera betydelsen av att acceptera, ge, förlåta och dela med sig i en hälsosam relation,att berätta om kvinnliga och manliga förebilder från olika lokala kulturer och att diskutera mat, klädsel och symboler och deras betydelse för olika religioner i Sydafrika. Bland dessa fem teman har jag valt att inrikta mig på ledarskapskvalitet och på att rösta (leadership qualities and voting) som undervisas i årskurs tre (8-10 åringar). Studien genomfördes i fyra klasser i fyra olika skolor med olika elevsammansättning. Tre av skolorna hade en dominans av färgade, svarta respektive vita elever, medan eleverna i den fjärde skolan kom från olika befolkningskategorier. Huvudfrågan i min avhandling syftar till att få svar på hur lärare förstår och hur de tolkar momentet social utveckling i Life Orientation och hur undervisningen om ledarskapskvalitet och temat om att rösta i klassen förbereds och genomförs. För att besvara huvudfrågan ställs några stödjande frågor; Vilka kvalifikationer behövs för att undervisa i Life Orientation ? Vilka resurser är tillgängliga för lärare beträffande undervisningen om social utveckling inom Life Orientation ? Finns skillnader i undervisningen i olika skolmiljöer? Hur förstår elever temat om ledarskapskvalitet och röstningsförfarande? Ett övergripande syfte för mitt arbete har varit att försöka förstå vilken betydelse undervisning och utbildning i demokratirelaterade ämnen kan ha för att främja ett demokratiskt samhälle. I det övergripande syftet finns också tanken om erfarenheter från Sydafrika kan användas i undervisning i andra afrikanska länder.
Education for Democracy? Life Orientation: Lessons on Leadership Qualities and Voting in South African Comprehensive Schools
This study takes as its starting point how teachers understand, interpret and teach social development aspects of Life Orientation in South African comprehensive schools. The specific focus is on lessons on leadership qualities and voting for third grade learners infour schools, each dominated by either Black, Coloured, White or mixed groups of learners. Field work with an ethnographic approach and a qualitative strategy was used to gain access to empirical data. Policy and curriculum documents, guidelines and textbooks were used. Classroom observations in four classes and interviews with 14 third grade teachers were conducted.Theoretical concepts of construction, deconstruction and reconstruction are applied. Ulf P Lundgren s Frame Factor Theory is used to study school organization. Basil Bernstein s Pedagogical Devices are considered when examining the different levelsof pedagogical activities.To be a teacher in South Africa one needs to attend at least two years of teacher education after completing high school. Teachers in the classes studied underwent their teacher education during apartheid years. Due to limited in-service training, they sometimes experience problems of understanding and interpreting the learning area,which they usually tackle by consulting documents, colleagues or school authorities. Thelearners understanding varied based on their family background and type of school theyattended. There were enormous differences in material, financial and organisationalresources between classes and schools. The resources for teaching leadership qualities andvoting were not, however, different between the classes.The lessons were teacher dominated and direct transmission was used as a method. The way teachers facilitated the lesson on leadership qualities and voting varied but all showed some democratic shortcomings. Apart from answering questions, learnerswere neither invited nor encouraged to participate to further their understanding of thetheme. Limited aspects of leadership qualities were discussed, individual leaders roles were emphasised and the teachers picked candidates for class leaders in three of the classes. It was also evident that the class environments were not suitable for critical or creative thinking and democratic upbringing. The schools reproduced norms, values, languages and cultures of the different groups. Officially, teachers emphasised the common national South African identity. This emphasis on national identity could disguise the injustice some groups experience in society.