Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Early Numeracy Development : Identifying and Supporting Children at Risk for Mathematical Learning Difficulties

Publicerad: 2021-05-19
Uppdaterad: 2021-06-30

Heidi Hellstrand lyfter i sin avhandling tidig kartläggning av grundläggande matematiska färdigheter samt skräddarsydda stödåtgärder för att säkerställa att barn med risk för matematiska inlärningssvårigheter får ändamålsenligt stöd.

Författare

Heidi Hellstrand

Handledare

Associate Professor Johan Korhonen, Åbo Akademi Docent Karin Linnanmäki, Åbo Akademi Professor Pirjo Aunio, Åbo Akademi

Opponent

Associate Professor Dieter Baeyens KU Leuven

Disputerat vid

Åbo Akademi

Disputationsdag

2021-07-05

Titel (eng)

Early Numeracy Development : Identifying and Supporting Children at Risk for Mathematical Learning Difficulties

Abstrakt

Sammantaget belyser resultaten från avhandlingens tre delstudier vikten av tidig och kontinuerlig kartläggning av tidiga grundläggande matematiska färdigheter samt skräddarsydda stödåtgärder för att på bästa sätt säkerställa att barn med risk för matematiska inlärningssvårigheter identifieras och får ändamålsenligt stöd. Kunskap om hur tidiga matematiska färdigheter samspelar och hur dessa färdigheter utvecklas borde ligga till grund för såväl undervisning som utveckling av forskningsbaserat material för kartläggning och intervention. Därtill ger resultaten empirisk grund för den pedagogiska modellen av Aunio och Räsänen (2016) med fyra grundläggande matematiska färdighetsområden: tal- och antalsuppfattning, förståelse för matematiska samband, räknefärdigheter och aritmetiska basfärdigheter. Modellen utgör en god pedagogisk modell att användas för att planera, förverkliga och utvärdera ändamålsenliga stödåtgärder. Då både kartläggning och stödåtgärder baseras på samma forskningsbaserade modell möjliggör det en närmare koppling mellan kartläggning och stödåtgärder, med målsättningen att säkerställa att alla barn får tillräckliga tidiga grundläggande matematiska färdigheter.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun