Hoppa till sidinnehåll
Autismspektrumtillstånd (AST)

Du och Jag: Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum

Publicerad: 2021-06-16
Uppdaterad: 2021-11-19

Stina Gårlin synliggör förutsättningarna för deltagande i literacypraktiker i särskild undervisningsgrupp för grundskoleelever med diagnos inom AST.

Författare

Stina Gårlin

Handledare

Marie Nilsberth, Karlstads universitet Carin Roos, Karlstads universitet Birgitta Ljung Egeland, Karlstads universitet

Opponent

Professor Anneli Frelin, Högskolan i Gävle

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2021-06-18

Titel (se)

Du och Jag: Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum

Institution

Institutionen för pedagogiska studier

Du och Jag: Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum

Denna avhandling handlar om literacypraktiker i en resursskola år 7-9 för elever med diagnos inom Autismspektrum (AST). Elever med diagnos inom AST har under lång tid visat sig ha en otillfredsställande skoltillvaro, vilket visat sig i form av hög skolfrånvaro och att alltför många elever inte uppnår gymnasiebehörighet efter avslutad grundskola. Forskning visar att AST kan medföra svårigheter med läs- och skrivlärande. Detta lärande är en central förutsättning för att uppnå skolans krav. Klassrumsstudier med fokus på läsande och skrivande i undervisningen har dock saknats. Med en social syn på literacy bidrar den här studien med kunskap om hur deltagande i klassrummets literacypraktiker gestaltar sig för elevgruppen. Studien visar hur relationella aspekter är avgörande för deltagarnas interaktioner kring text. Martin Bubers relationsfilosofi utgör tyngdpunkten i avhandlingens teoretiska ramverk, där begreppsparen Jag-Du och Jag-Det används för att tolka empiriska exempel och synliggöra pedagogernas förhållningssätt i möten med elev och text. Resultatet visar att båda dessa sätt att möta eleverna har betydelse för elevernas möjligheter till deltagande i literacypraktiker, vilket i förlängningen skapar förutsättningar för lärande.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Från och med juli 2025 kommer skrivelserna om fysisk aktivitet och rörelse i förskolans läroplan att stärkas. Ta del av en föreläsning som presenterar forskningen bakom beslutet, och utveckla din förståelse för fysisk aktivitet, rörelse och motorisk träning i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun