Du och Jag: Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum
Stina Gårlin synliggör förutsättningarna för deltagande i literacypraktiker i särskild undervisningsgrupp för grundskoleelever med diagnos inom AST.
Stina Gårlin
Marie Nilsberth, Karlstads universitet Carin Roos, Karlstads universitet Birgitta Ljung Egeland, Karlstads universitet
Professor Anneli Frelin, Högskolan i Gävle
Karlstads universitet
2021-06-18
Du och Jag: Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum
Institutionen för pedagogiska studier
Du och Jag: Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum
Denna avhandling handlar om literacypraktiker i en resursskola år 7-9 för elever med diagnos inom Autismspektrum (AST). Elever med diagnos inom AST har under lång tid visat sig ha en otillfredsställande skoltillvaro, vilket visat sig i form av hög skolfrånvaro och att alltför många elever inte uppnår gymnasiebehörighet efter avslutad grundskola. Forskning visar att AST kan medföra svårigheter med läs- och skrivlärande. Detta lärande är en central förutsättning för att uppnå skolans krav. Klassrumsstudier med fokus på läsande och skrivande i undervisningen har dock saknats. Med en social syn på literacy bidrar den här studien med kunskap om hur deltagande i klassrummets literacypraktiker gestaltar sig för elevgruppen. Studien visar hur relationella aspekter är avgörande för deltagarnas interaktioner kring text. Martin Bubers relationsfilosofi utgör tyngdpunkten i avhandlingens teoretiska ramverk, där begreppsparen Jag-Du och Jag-Det används för att tolka empiriska exempel och synliggöra pedagogernas förhållningssätt i möten med elev och text. Resultatet visar att båda dessa sätt att möta eleverna har betydelse för elevernas möjligheter till deltagande i literacypraktiker, vilket i förlängningen skapar förutsättningar för lärande.