Digitala sexuella trakasserier i skolan: Elevperspektiv på sexting, utsatthet och jämställdhet
Ungdomar saknar ofta både socialt stöd och tillfredställande strategier för att bemöta och hantera digitala sexuella trakasserier i skolvardagen, visar Kristina Hunehäll Berndtsson.
Kristina Hunehäll Berndtsson
Professor Ylva Odenbring, Göteborgs universitet. Professor Thomas Johansson, Göteborgs universitet
Professor Charlotta Löfgren-Mårtenson, Malmö universitet
Göteborgs universitet
2022-03-18
Digitala sexuella trakasserier i skolan: Elevperspektiv på sexting, utsatthet och jämställdhet
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Digitala sexuella trakasserier i skolan: Elevperspektiv på sexting, utsatthet och jämställdhet
Att sexta, innebär att dela självproducerade foton eller videoklipp med naket eller halvnaket innehåll av sexuell karaktär. Delningen sker genom att en person själv skickar, tar emot eller vidarebefordra sexuella foton eller videoklipp. Samhällsfenomenet ”dickpics” är en specifik form av sexting och handlar om när pojkar skickar bilder av könsorgan. När flickor skickar nakenbilder på motsvarande sätt benämns dessa bilder oftast som ”nudes”. Sexting kan upplevas som kränkande om samtycke saknas. Digitala sexuella trakasserier definieras i avhandlingen som bild- eller filmbaserade sexuella trakasserier. Avhandling är en sammanläggningsavhandling bestående av tre fackgranskade artiklar och ett fackgranskat bokkapitel. Delstudierna syftar till att undersöka elevers erfarenheter av sexting och digitala sexuella trakasserier i årskurs 9 och hur dessa erfarenheter påverkar ungdomarna, både individuellt och som grupp. Studien är designad som en fallstudie innehållande tre grundskolor, belägna i olika socioekonomiska och geografiska områden i Sverige. Elevernas berättelser av forskningsämnet har samlats in genom fokusgruppsintervjuer, parintervjuer och individuella intervjuer. Teoretiska perspektiv på kön, klass, sexualitet, sexuella trakasserier och sårbarhet används för att undersöka maktförhållanden i ungdomars sociala relationer inom skolan. Avhandlingen visar att både flickor och pojkar utsätts för digitala sexuella trakasserier i skolvardagen. Problematiken är komplex, beroende på att sexting missbrukas på ett flertal olika sätt. Via Snapchat får elever oönskade dickpics och nudes skickade till sig från skolkamrater. Nakenbilder eller videoklipp som först skickats i samförstånd mellan två personer, kan senare missbrukas genom att de olovandes delas med andra. Elever blir också lurade eller hotade av skolkamrater till att skicka nakenbilder eller sexuella videoklipp; explicita sextingmeddelanden som sedan visas upp bland kamrater eller sprids på skolan. Resultatet indikerar att elevernas erfarenheter av sextingproblematik tar sig delvis skilda uttryck på de olika skolorna. Skillnaderna kan förstås utifrån dominerande klass- och könsnormer inom de lokala skolkulturerna. Ungdomar saknar däremot ofta både socialt stöd och tillfredställande strategier för att bemöta och hantera digitala sexuella trakasserier i skolvardagen. För utsatta elever kan följderna bli svåra, både emotionellt och socialt, de löper risker som slutshaming, mobbning och psykisk ohälsa.