Hoppa till sidinnehåll

Developmental Aspects of Text Production in Writing and Speech

Publicerad:2009-11-03
Uppdaterad:2012-03-28
Författare

Victoria Johansson

Handledare

Sven Strömqvist

Opponent

Professor Debra Myhill

Disputerat vid

LU – Lunds universitet

Disputationsdag

2009-11-07

Titel (se)

Developmental Aspects of Text Production in Writing and Speech

Institution

Humaniora och Teologi

Developmental Aspects of Text Production in Writing and Speech

Denna avhandling undersöker hur tal- och skrivfärdigheten utvecklas under skolåren.Studien använder ett material bestående av 316 texter från fyra texttyper: taladeoch skrivna narrativer, och talade och skrivna utredande texter (dvs. föredrag ochuppsatser). Texterna är producerade av fyra åldersgrupper: 10-åringar, 13-åringar,17-åringar och universitetsstuderande, som alla deltog i en experimentell studie därde talade texterna videofilmades, och de skrivna spelades in med tangentbordsloggning(ScriptLog). På så sätt kunde både den färdiga produkten och processen bakomtextproduktionen studeras.Ett flertal mått undersöktes för att se hur ålder, genre och modalitet inverkarpå textproduktionen. Avseende exempelvis antal ord, antal satser och antal T-unitsfanns inga skillnader mellan 10-åringar och 13-åringar, och inte heller mellan 17-åringar och universitetsstuderande. Detta tyder på att ett stort utvecklingssprångsker mellan 13 och 17 år. När andra mått (exempelvis antal ord per fras, ordper T-unit, lexikal diversitet och densitet, samt redigeringar i skrift) undersöktesframträdde emellertid en mycket mer komplex bild av utvecklingen i tal och skrift.När skrivprocessen studerades utifrån tangentbordsloggningsdata såg vi till exempelatt 13-åringarna ägnade mer tid än 10-åringarna åt att redigera sina utredandetexter. Det går att tolka 13-åringarnas jämförelsevis korta och lexikalt torftiga texter(framför allt i den utredande genren) som ett tecken på att de kämpar med att lärasig en ny genre, och att detta tar så mycket kraft i anspråk att de inte orkar produceralånga, och varierade texter. 17-åringarna behöver längre tid på sig för att skrivatexter som är ungefär lika långa som de vuxnas, vilket visar att denna uppgift ärmer ansträngande för 17-åringarna. Vad gäller den kognitivt mer krävande uppgiftenatt hålla ett föredrag visade sig de vuxna använda ett mer varierat lexikon. Dettabidrar till tolkningen att de vuxna utnyttjar strategier och kunskaper som de lärtsig genom skriftspråksanvändning när de talar. En sista studie i avhandlingen analyserarpausmönster under skrivande, och visar att genre(kunskap) har inflytande påhur skribenter planerar sitt skrivande.Resultaten visar att alla språkanvändare drar nytta av tidigare kunskaper (t. ex.lingvistiska strukturer, ordförråd och genrekunskap) för att underlätta den kognitivabörda som en krävande uppgift i tal eller skrift innebär. Det går således inte attstudera språkutvecklingen endast i en modalitet, utan för att kunna förstå helaspråkkompetensen behöver man inkludera många olika texttyper. Texterna från deyngsta deltagarna i den här studien var starkt influerade av strategier som de lärtsig genom att tala, medan det fanns tydliga tecken på att de vuxna kunde dra fördelav strategier och (lingvistiska) strukturer som de förvärvat genom att läsa och skrivanär de exempelvis höll ett föredrag. Som en kontrast var alla deltagarna enligt vissamått lika bra på att berätta en muntlig narrativ en genre som redan förskolebarnbehärskar.

Abstract in English

This thesis aims at describing the developmental patterns of text production in four text types: spoken and written narrative texts, and spoken and written expository texts (n=316), produced by four age groups: 10-year-olds, 13-year-olds, 17-year-olds and university students (n=79). It explores material from an experimental study with a cross-sectional design comprising spoken texts recorded on video and written texts recorded by means of keystroke logging, which makes it possible to investigate the real-time process of written text production. Various measures of text production were compared across age, genre and modality. This revealed almost no differences between 10-year-olds and 13-year-olds concerning the number of words, clauses or T-units. Nor were there any differences between the 17-year-olds and the university students. This indicates that a major developmental step occurs between the ages of 13 and 17. However, other results, including comparisons of MLU, words per T-unit and clauses per T-unit, an analysis of lexical density and diversity in both speech and writing, and an investigation of the use of editing and deletion operations on the keyboard during text writing, all suggest that the developmental trend is more complex. One example is that the 13-year-olds have a higher MLU and more words per T-unit than the 10-year-olds. Further, the investigation of the keystroke-logging data reveals the real-time process behind the texts. Here we find that the 13-year-olds engage in editing operations to a larger degree. The comparatively short and lexically poor texts (especially in the expository genre) of the 13-year-olds can thus be interpreted as the result of their struggling to meet the structural demands of a specific text type. Further findings indicate that although 17-year-olds in many ways can compete with university students in writing, if they are allowed to write for longer time. However, the university students perform better at the expository spoken task, suggesting that the adults are better at drawing from strategies learned from writing as they carry out a cognitively demanding spoken task. Finally, an analysis of the global pause pattern during writing suggests that genre characteristics are important factors that influence the cognitive load during text writing. The interplay between speech and writing is an important factor for developing and maintaining skills in both modalities. While the writing of the youngest age group in this study is influenced by strategies derived from speaking, the adults seem able to benefit from strategies and linguistic structures learned through writing when they are, for example, giving a speech. The thesis ends with a discussion of how constraints affecting working memory influcence performance in both speech and writing. To reduce the cognitive effort of language production, both speakers and writers rely on strategies and knowledge they have previously acquired. This entails an important transfer of knowledge and structures between both modalities and genres.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev