Det sitter inte i väggarna: Yrkesidentiteter i lärares berättelser om skola och arbete
Håkan Löfgren har intervjuat lärare som jobbar på en skola som ska läggas ner. Han har sökt deras yrkesidentiteter och på vilket sätt platsen har spelat roll för dem. – Ett viktigt resultat med min avhandling är att platsen har betydelser. Det spelar roll var man är lärare, säger Håkan Löfgren.
Håkan Löfgren
Professor Héctor Pérez Prieto, Lektor Marie Karlsson, Lektor Kenneth Nordgren
Professor Sverker Lindblad
KaU – Karlstads universitet
2012-02-17
Det sitter inte i väggarna: Yrkesidentiteter i lärares berättelser om skola och arbete
It is not in the walls: Professional identities in teachers’ stories about school and work
Avdelningen för utbildningsvetenskap
Det sitter inte i väggarna: Yrkesidentiteter i lärares berättelser om skola och arbete
Den här avhandlingen beskriver förändringar i villkoren för skolors och lärares arbete ur ett lärarperspektiv. Det övergripande syftet med studien är att studera lärares yrkesidentiteter i relation till de förändrade lokala och globala villkoren för yrket. Globaliserings- och individualiseringsprocesser har i grunden förändrat utbildningssystemens förutsättningar. Omstruktureringarna av svensk skola som tog fart på 1990-talet med bland annat decentraliseringar, kommunalisering och införande av skolpeng har inneburit ett ökat ansvar för enskilda skolor och lärare.
Studien bygger på livsberättelseintervjuer med åtta högstadielärare som berättar om sina erfarenheter från en skola som öppnade 1965 i ett miljonprogramsområde och som lades ner 2007. Den samlade bilden av lärarna och deras arbete visar en kompetent och kunnig grupp yrkesmän och kvinnor som trots en hel del motvind strävar på för att uppfylla ett uppdrag som de betraktar som viktigt. Berättelserna präglas av lärares yrkesstolthet och lyfter frågor som är centrala för den svenska skolan. Resultaten pekar bland annat på förskjutningar i betydelsen av skolans elevunderlag och rykte samt lärarnas samarbete i och med omstruktureringarna. Studien visar även att de yrkesidentiteter som tog form i lärarnas berättelser kan kopplas till såväl skolans institutionella minnen som till förändringarna i de övergripande arbetsvillkoren.
It is not in the walls: Professional identities in teachers’ stories about school and work
This dissertation deals with the changing conditions for schools and the teaching profession from a teachers perspective. The process of the global restructuring of national educational systems that gained momentum in Sweden in the 1990s, involved the introduction of a school voucher system, competition mechanisms and the decentralization of responsibilities to schools and teachers. The aim of this dissertation is to examine teachers professional identities in relation to changes in local and global conditions for schools and the teaching profession. Empirically, this study is anchored in 15 life history interviews conducted with eight teachers who have been working at the same secondary school in a Swedish mid-sized town. The school opened in 1965 in a residential area and closed down 2007 facing difficulties in attracting students. The teachers professional identities are analyzed in terms of identity performances, that is, the socially situated actions embedded in the stories and the interviews, in which they express and negotiate who they are or would like to be as a teacher. Methodologically this study contributes to a new way of investigating the relation between local school contexts and teacher identities by analyzing the institutional memories of a school. Results show that educational restructuring in this local school context entailed shifts in the meanings of previously known social relationships and phenomena, such as the school s mixed student base, reputation and forms of cooperation, and that the local press became an important actor when market mechanisms were introduced. The study highlights the complexity and variability when professional identities take shape in the teachers stories. Some features of the professional identities focused on in this study appear to be relatively stable, while others appear to be more varying. Self biographical factors, culturally available narratives of the teaching profession, as well as local factors tend to have a stabilizing effect on the identities shaped in the stories. However, diverse professional aims, life events and changing working conditions contribute to changes in the identity constructions. In the analysis of the institutional memories presented in the thesis, it is evident that identity performances are shaped in the teachers retellings of those memories. In different teachers versions of institutional memories, identity performances that stress e.g. the importance of discipline in school and opposition to women s subordination are shaped.