Hoppa till sidinnehåll
Värdegrund

Den osynliga vardagsrasismens realitet

Publicerad:2006-04-10
Uppdaterad:2013-02-26

Ulrika Schmauch har i sin avhandling studerat hur människor med afrikansk bakgrund hanterar olika erfarenheter av vardagsrasism. Hon säger att vardagsrasismen mystifieras: man förhandlar bort betydelsen, som blir till enskilda fördomar, enskilda upplevelser. Det gör vardagsrasismen svår att bemöta, och bristen på möjligheter att tala om sina erfarenheter leder ofta till att den diskriminerade tar på sig skulden själv.

Författare

Ulrika Schmauch

Handledare

Professor Nora Räthzel samt Dr. Aina Tollefsen

Opponent

Dr. Mekonnen Tesfahuney, Geografi och turism, Karlstads universitet

Disputerat vid

UmU – Umeå universitet

Disputationsdag

2006-04-07

Titel (se)

Den osynliga vardagsrasismens realitet

Titel (eng)

The Reality of Invisible Everyday Racism

Institution

Sociologiska institutionen

Den osynliga vardagsrasismens realitet

Den vardagsrasism som drabbar afrikaner isverige tar sig många, ofta subtila ochsvårfångade, uttryck. Den upplevs i en kontext avstrukturell ojämlikhet mellan de människor somrasifieras och de människor som betraktas somnormen i samhället. Den mystifiering som äger rumi det offentliga samtalet i Sverige gör attmöjligheterna till ett artikulerat och öppetmotstånd mot vardagsrasism är starkt begränsade.Dels medför denna tystnad en osäkerhet om hurupplevelser av rasism bör förstås (är de, t ex”rasism, eller bara egna ”negativa tankar”?),dels riskerar de människor som öppet protesterarmot rasism att misstänkliggöras.

Ytterligare enkonsekvens blir att ett organiserat motstånd motden strukturella rasismen i dagens Sverige försvåras. Hanterandet av den underordnadeposition som vardagsrasismen reproducerar sker,visar analyserna i denna avhandling, på ettflertal olika sätt som kan delas in i treövergripande strategier: en mystifiering av deerfarenheter av rasism man gör i sin vardag, enlängtan bort från rasismen i Sverige till olikatyper av kontexter som konstrueras som fria frånrasism och slutligen strategier som syftar tillatt hålla rasismen på avstånd och på olika sättbjuda den så mycket motstånd som möjligt.

The Reality of Invisible Everyday Racism

The main objective of the thesis is to study how people of African decent experience and deal with everyday discrimination and racism in a context where such racism is to a large degree concealed and/or denied. Everyday racism affecting people with an African background in Sweden is expressed in a number of different, often subtle and obscure, ways. It is experienced in a context of structural inequality between those who are racialized and those who are seen as the norm in society. The mystification that takes place in the public debate highly restricts the opportunities for resistance in an open and articulated manner. This is partly because silence leads to an insecurity about how to understand the racism experienced, for example, should it be defined as racism or as a misunderstanding ? In addition, people who openly resist and protest tend to be discredited as exaggerating or being too sensitive. Consequently, resistance against structural discrimination in Sweden today is difficult. The findings demonstrate that interviewees deal with everyday racism in a variety of ways that can be categorized in to three broad strategies: mystifying the experiences of racism in one s everyday life, longing for a place or context far away from Swedish racism and finally, keeping racism at a distance, including resisting and protesting within the existing limitations.

 

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev