Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Den kroppsliga läsningen: Bildningsperspektiv på litteraturundervisning

Publicerad:2018-12-04
Uppdaterad:2019-02-22

Djamila Fatheddines avhandling visar hur barns läsupplevelser kan vara en möjlig del av en bildningsprocess och att dessa läsupplevelser har kroppsliga dimensioner.

Författare

Djamila Fatheddine

Handledare

Professor Per Bäckström, Karlstads universitet Professor Christina Olin-Scheller, Karlstads universitet rofessor Silwa Claesson, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Eva Hultin, Uppsala universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2018-12-21

Titel (se)

Den kroppsliga läsningen: Bildningsperspektiv på litteraturundervisning

Institution

Institutionen för språk, litteratur och interkultur

Den kroppsliga läsningen: Bildningsperspektiv på litteraturundervisning

Denna avhandling handlar om grundskolans litteraturundervisning med ett särskilt fokus på kroppslighet och bildningsaspekter. Genom fyra delstudier görs nedslag i styrdokument, lärares klassrumspraktik och elevers egna erfarenheter av litteraturläsning. Avhandlingen visar hur barns läsupplevelser kan vara en möjlig del av en bildningsprocess och att dessa läsupplevelser har kroppsliga dimensioner. Resultaten visar också att de skrivningar om litteraturläsning som finns i den nuvarande kursplanen i svenska (Lgr11) står i skarp kontrast dels till lärares undervisningspraktik, dels till elevernas egna berättelser om litteraturläsning. Detta kan innebära att litteraturens bildningspotential inte når alla elever. Avhandlingen vänder sig till forskare, lärare, studenter och andra som är intresserade av frågor som rör villkoren för grundskolans litteraturundervisning. 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev