Den kroppsliga läsningen: Bildningsperspektiv på litteraturundervisning
Djamila Fatheddines avhandling visar hur barns läsupplevelser kan vara en möjlig del av en bildningsprocess och att dessa läsupplevelser har kroppsliga dimensioner.
Djamila Fatheddine
Professor Per Bäckström, Karlstads universitet Professor Christina Olin-Scheller, Karlstads universitet rofessor Silwa Claesson, Göteborgs universitet
Professor Eva Hultin, Uppsala universitet
Karlstads universitet
2018-12-21
Den kroppsliga läsningen: Bildningsperspektiv på litteraturundervisning
Institutionen för språk, litteratur och interkultur
Den kroppsliga läsningen: Bildningsperspektiv på litteraturundervisning
Denna avhandling handlar om grundskolans litteraturundervisning med ett särskilt fokus på kroppslighet och bildningsaspekter. Genom fyra delstudier görs nedslag i styrdokument, lärares klassrumspraktik och elevers egna erfarenheter av litteraturläsning. Avhandlingen visar hur barns läsupplevelser kan vara en möjlig del av en bildningsprocess och att dessa läsupplevelser har kroppsliga dimensioner. Resultaten visar också att de skrivningar om litteraturläsning som finns i den nuvarande kursplanen i svenska (Lgr11) står i skarp kontrast dels till lärares undervisningspraktik, dels till elevernas egna berättelser om litteraturläsning. Detta kan innebära att litteraturens bildningspotential inte når alla elever. Avhandlingen vänder sig till forskare, lärare, studenter och andra som är intresserade av frågor som rör villkoren för grundskolans litteraturundervisning.