Den delade skolan: Segregationsprocesser i det svenska skolsystemet
Anders Trumberg
Professor Mats Lundmark, Professor Roger Andersson
Professor Bo Malmberg
Örebro universitet
2011-04-01
Den delade skolan: Segregationsprocesser i det svenska skolsystemet
Divided schools: processes of segregation in the Swedish school system
Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap
Den delade skolan: Segregationsprocesser i det svenska skolsystemet
I början av 1990-talet genomfördes en valfrihetsreform som innebar att närhetsprincipen avskaffades och eleverna fick istället möjlighet att välja vilken skola de skulle gå i. I samband med detta införde flera kommuner också skolpengssystemet som ett sätt att öka valfriheten. Reformen var kulmen på en process som innebar att det svenska skolsystemet gick från att ha varit ett av de mest offentligt dominerande och enhetliga skolsystemen i världen till ett system med en hög grad av valfrihet och konkurrens. Den grundläggande frågan i avhandlingen handlar om hur skolornas närområde och elevers val av skola påverkar den etniska och socioekonomiska elevsammansättningen på skolorna i Örebro,det vill säga vad händer med skolan som mötesplats och arena för integration mellan elever med olika bakgrunder? Med hjälp av Pierre Bourdieus kapitalteori och Torsten Hägerstrands tidsgeografiska synsätt introduceras begreppet spatialt kapital som används för att förstå elevers val av skola. Studien baseras på ett omfattande statistiskt material på individnivå för åren 1992, 1998 och 2004, kommunal statistik över skolval mellan 2004 och 2009samt intervjuer med tjänstemän, politiker och rektorer. Genom kartanalyserna framträder en bild av att elevers val av skola har lett till en etnisk och socioekonomisk segregation mellan olika skolor. Denna process syns tydligast i skolor som ligger i svenskglesa och resurssvaga områden, men även skolor i resurstarka svensktäta områden kan sägas ha en etnisk och socioekonomisk homogen elevsammansättning. Den motsatta processen kan dock ses i skolor som är placerade i ett närområde som uppfattas neutralt, vilket i detta fall betyder att skolan ligger i eller nära stadens centrum. Där har snarare elevers val av skola lett till en mer heterogen elevsammansättning, denna process är dock inte lika stor men observerbar och högst relevant. Den tydligaste trenden är dock att elevers val av skola leder till en ökad etnisk och socioekonomisk segregation, och i en del av stadens skolor har homogeniseringen gått så långt att skolan delvis har slutat att fungera som en mötesplats och arena för integration mellan elever med olika socioekonomisk och etnisk bakgrund. Analysen visar att dessa processer gradvis har vuxit fram under 1990-talet för att ta fartunder 2000-talet då antalet kommunala skolor med särskild profil och fristående skolor ökar i kommunen. Studien visar också att tjänstemän, politiker och rektorer står relativt handfallna inför valfrihetens effekter och att det inte finns några direkta visioner eller idéer om hur den växande segregationen mellan stadens skolor ska mildras.
Divided schools: processes of segregation in the Swedish school system
In the beginning of the 1990s the responsibility for the compulsory schools shifted fromthe government to the local authorities, a freedom of choice was introduced, and severalmunicipalities brought in a school voucher system. With these changes, the educationalsystem in Sweden went from being one of the world s most government dominated andunified, to one with a high level of freedom of choice. The overall aim for this study is toexplore the interplay between the school choice policy in the compulsory school and theprocess of integration and segregation on a school level. The aim is also specifically to studyto what degree the pupils choice of school reflect the schools composition, with regards toethnic and socioeconomic backgrounds between 1992 and 2004.The thesis is based on threedifferent kinds of materials; registry data from SCB (Statistics Sweden), the municipality sdata surrounding the school applications, and interviews with civil servants, politicians,and head teachers. In conclusion, the study shows that a divide has emerged betweendifferent schools, the make-up of pupils is becoming more homogenous, and the school as ameeting place between different ethnic groups is affected in a negative way. The study alsoshows that the school choices have an influence on this segregation between the schools.However, there are a small number of exceptions. In certain schools, the ethnic mix ofpupils is relatively fair.