De första sex åren – fyra lärares professionella utveckling med en yrkeslivshistorisk ingång
Marianne Strömberg
Dennis Beach, Birgitta Davidsson
Héctor Pérez Prieto
Göteborgs universitet
2010-12-17
De första sex åren – fyra lärares professionella utveckling med en yrkeslivshistorisk ingång
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
De första sex åren – fyra lärares professionella utveckling med en yrkeslivshistorisk ingång
Fokus i avhandlingen är fyra kvinnliga grundskollärares berättelser om vägen till yrket och livet som lärare under de första händelserika åren i yrket. Studien baseras på en dataproduktion som sträcker sig över en tioårsperiod (1997-2007) och har en livshistorisk ingång (Goodson och Sikes, 2001). Genom att anta ett livshistoriskt perspektiv i studien ges möjlighet att sammanlänka och analysera individernas relation till tidigare yrkeserfarenhet, yrkesval, utbildningstid men framförallt handlar det om relationen till erfarenheter från sina första verksamma år som lärare. Trots att utgångspunkten är individers utsagor, är kunskapsintresset inte primärt fokuserat på individer som personer. Det är snarare individer i vissa bestämda positioner i särskilda sammanhang som intresserat mig. Det är lärare som utbildar sig i slutet på 1990-talet och sedan verkar inom det svenska skolsystemet under 2000-talets första decennium. Lärare vars yrkesliv och arbete påverkas av förändringar inom skolan såväl som av förändringar i samhället samtidigt som lärarna kan betraktas som delaktiga, och en väsentlig kraft i dessa förändringar. Det är de fyra kvinnliga lärarnas berättelser baserade på erfarenheter av detta yrkesliv och arbete som ges utrymme genom yrkeslivsberättelser, vilka inramas, kontextualiseras och ges ett vetenskapligt värde (Cole och Knowles, 2001). Det är berättelser som ger inblickar i och producerar närbilder av de villkor och processer som präglar yrkeslivet, där lärarnas arbetsvillkor, strävan efter professionell utveckling, starka engagemang i sitt lärararbete och pågående identitetsskapande löper som en röd tråd. Frågor som varit ledsagande i studien är som följer;” Vilka avgörande händelser och brytpunkter kan identifieras i lärarnas arbetsliv med fokus på de första åren i yrket? Hur kan dessa förstås? ” Vilka individuella och strukturella villkor och processer framstår som betydelsefulla för lärarnas professionella utveckling?Studien är ett resultat av ett forskningssamarbete där deltagande lärare och forskare gemensamt har problematiserat och analyserat erfarenheter av utbildning och yrkesliv i syfte att gemensamt utveckla kunskaper av betydelse för lärares professionella utveckling. Avhandlingen är således en produkt av ett starkt metodintresse där strävan efter att utveckla vägar för forskningssamarbete mellan forskare och verksamma lärare funnits i fokus, vilket också synliggörs och förtydligas i studiens metodbeskrivning. Att utveckla en professionell kunskapsbas genom ett möte mellan vetenskap och profession ses som värdefullt för alla inblandade parter.
Abstract in English
The first six years A professional life-historical investigation of the professional development of four primary school teachers Language: Swedish with an English summary Keywords: Professional identity-building, professional socialization, narrative research, professional development ISBN: 978-91-85659-62-3 The present study is the result of research collaboration where participating teachers and a researcher have jointly analyzed and reflected over experiences from professional training and professional work in order to develop an understanding of skills and knowledge that are relevant to the professional development and professional lives of teachers. The focus is on four female primary school teachers stories. Certain things run through these stories. They are (i) a quest for professional development, (ii) a strong commitment to teaching and (iii) an ongoing identity-building process. The overall purpose of the thesis is to identify and describe these processes and thus contribute meaningful knowledge to the debate on teacher professional development within the Swedish educational landscape. Two questions have been particularly important. These are: What individual and structural conditions and processes appear to be important for professional development and career choice? Which key events and turning points can be identified in teachers lives and work, focusing on the early years of the occupation and how can these be understood? The professional life stories have a chronological structure and they have been organized around three time periods. One of these is The Road to the profession, including teachers stories about their background, school experiences, past professional life and what has influenced them to take the step to become a teacher, and experience from their education. The second is the first years in the profession. This is the period covering the first three years of working life after teacher education? It depicted a diversity of experience and the experience of strenuous and stressful work situations in which new teachers, with high aspirations, confronted at times un-anticipated work assignments and challenging conditions for which they did not always feel fully prepared. However, as well as these tensions of development there also appears to be a period of intense and stimulating knowledge development in which the teachers experienced opportunities to put their ideas about education, development, cooperation and educational projects to the test. Through this they say that they developed professionally in a way that strengthened their professional identity. The continuing work history period is the third period. It includes experience from the three year period following the first years in the profession. Here the teachers describe a process of establishment at each workplace, where the teachers continuing quest for educational development and change is in the fore, as is an aim toward further professional development and greater stability in the professional role.