Classical Education in the Restoration Grammar School: A Case Study of Orationes et carmina aliaque exercitia (Canterbury Cathedral Archives, Lit. MS E41)
Tommi Alho har i sin avhandling undersökt den klassiska utbildningen vid grammar schools under tiden för den engelska restaurationen i slutet på 1600-talet.
Tommi Alho
Professor Sarah Knight, University of Leiceste
Åbo Akademi
2020-02-22
Classical Education in the Restoration Grammar School: A Case Study of Orationes et carmina aliaque exercitia (Canterbury Cathedral Archives, Lit. MS E41)
Abstrakt
Utgående från manuskriptet Orationes et carmina aliaque exercitia (Lit. MS E 41, Canterbury Cathedral Archives) har jag i denna avhandling undersökt den klassiska utbildningen vid grammar schools under tiden för den engelska restaurationen. Grammar schools kunde jämföras med trivialskolorna i Sverige-Finland. Manuskriptet innehåller tal, dikter och skådespel som eleverna vid Canterbury King’s School framförde under åren 1665–1684 på latin, engelska och grekiska. I skolan firades under året fyra tal- och skådespelsdagar, och i manuskriptet är texterna indelade i motsvarande undergrupper. Den 29 maj firades restaurationen av monarkin och födelsedagen av konung Karl II på vad som kallades Oak Apple Day. Den 5 november firades minnet av den misslyckade krutkonspirationen på vad som kallades Guy Fawkes-dagen. I december ansökte eleverna om jullov av dekanus för Katedralen i Canterbury, och innan fastan inleddes tävlade skolgossarna om vem som var bäst i att lösa gåtor och att framföra tal. Manuskriptet omfattar 69 föreställningar arrangerade i 17 årligen återkommande cykler. Hittills har forskningen kring den klassiska utbildningen i England under den tidigmoderna tiden fokuserat i huvudsak på sekundära källor, såsom läroböcker, skolundervisningsplaner och manuskript som lärare författat. Det är förmodligen av denna orsak som skolundervisningen under denna tidsperiod har av forskningen framförts som utpräglat konservativ. I min avhandling utmanar jag dock denna uppfattning. Jag analyserar texter som skolgossarna själva skrivit. Manuskriptet Orationes utgör den mest omfattande samling av denna typs texter från den tidigmoderna perioden i England. Metodologiskt använder jag mig främst av filologisk texttolkning, mindre av litteraturforskningsmetoder. Forskningshelheten består av fyra delpublikationer. Publikation I undersöker texterna i Orationes ur performativitessynpunkt, särskilt hur grammatiken framställs. Publikation II betraktar textsamlingens tal och dikter såsom skolexerciser. Jag påvisar hur exerciserna förenar undervisningen i retorik med skolelevernas etiska uppfostran. Publikation III diskuterar en särskild dramatisk genre, de så kallade bellum grammaticale-skådespelen. I artikeln inordnar jag föreställningarna vid King’s School i en större dramatisk kontext. Publikation IV diskuterar föreställningarna på Guy Fawkes-dagen mot bakgrund av det litterära och politiska läget under början av 1600-talet. På basis av avhandlingen kan man göra två centrala observationer. Dels fann jag att drama och performativitet var särskilt viktiga element i skolundervisningen under restaurationen och dels framkom vikten av dialogiskheten i Orationes-texterna med den samtida litteraturen och med aktuella samhälleliga händelser.