Children’s emergent chemistry in the preschool
Clara Vidal Carulla har utforskat vad som händer när kemi som ämne introduceras för förskolebarn.
Clara Vidal Carulla
Karina Adbo, Linnéuniversitetet,
Professor Estelle Blanquet, University of Bordeaux
Linnéuniversitetet
2020-09-11
Children’s emergent chemistry in the preschool
Institutionen för biologi och miljö
Abstrakt
Förskolan ses som en viktig del av personens utbildning eftersom forskning har bevisat hur kvalitets lärande i de första år bidrar till långsiktiga fördelar i barnens utveckling. På grund av detta har regering investerat i den här perioden, med tanken på att förberedda barn att ta emot utmaningar från 21 talet. Till exempel, i den svenska läroplan för förskolan finns det ”barnens förståelse av enkla kemiska processer” som ett mål att sträva efter. Men detta är inte lätt för förskollärarna att nå enligt svenska forskare. Därför har den här studie designat kemi aktiviteter för förskolebarn och analyserat vad händer när de introduceras till kemi. Först, hittades kemi innehållet som var tillämpligt och anpassat till barnens intresse. Sen, valdes 20 barn i tre års ålder från två förskolor i Sverige och de delades i grupper av fem med en pedagog. Dessa barn följdes för två år och alla tillfälle filmades med video-kameror. En barnpsykolog och en kemist utvärderade de aktiviteterna och justerade dem enligt varje grupps behöv. Lekbaserade aktiviteter hade som fokus att bjuda barnen med vardags erfarenheter som de kunde lätt koppla till vetenskapliga begrepp. För att övervinna de utmaningar som abstrakta begrepp som man kan inte observera direkt (liksom molekylär nivån), pedagogiska verktyg skapades för att hjälpa barnens förståelse. Två exempel var; video animeringar och 3D molekylära modeller som representerade vad händer när is få värme och rörelsen från vattenmolekyler förändras till flytande form. Preliminära resultat visar hur viktig pedagogens roll är genom att välja rätt aktivitet som följer barnens intresse, förbereda material och innehållet som barn kan lätt koppla till, behålla barnens fokus och utmana dem med ledande frågor som fördjupar eras förståelse. Genom att visa aktiviteter som fungerade bra och peka vad gick fel i dem som inte lyckades, författarna hoppas att inspirera förskollärarna. Förhoppningsvis ska detta leda till att pedagogerna vågar att prova någonting som är utanför eras vanlig praktik.