Bystander behaviors in peer victimization: Associations with moral disengagement, efficacy beliefs, and student-teacher relationship quality
Björn Sjögren har undersökt hur elevers åskådarbeteenden vid kränkningssituationer hänger samman med moraliskt disengagemang, elev-lärarrelationer och tillit till sin egen och klassens förmåga att försvara de som blir utsatta.
Björn Sjögren
Professor Robert Thornberg, Linköpings universitet Senior Lecturer Linda Wänström, Linköpings universitet Professor Gianluca Gini , University of Padua, Italy
Associate professor Linda Beckman, Karlstads universitet
Linköpings universitet
2021-01-29
Bystander behaviors in peer victimization: Associations with moral disengagement, efficacy beliefs, and student-teacher relationship quality
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik
Abstrakt
När elever blir utsatta för kränkningar finns ofta andra elever närvarande som åskådare. Dessa åskådare kan anta olika sociala roller: de kan assistera eller förstärka de som utsätter, försvara de som blir utsatta eller förbli passiva. Syftet med den här avhandlingen var att undersöka hur elevers åskådarbeteenden vid kränkningssituationer hänger samman med moraliskt disengagemang, elev-lärarrelationer och tillit till sin egen och klassens förmåga att försvara de som blir utsatta. Självrapporterade enkätdata samlades in från elever i årskurs 4–8 och analyserades med hjälp av olika statistiska metoder såsom flernivåanalys och strukturella ekvationsmodeller. Resultaten visar att de tre åskådarbeteendena hänger samman med faktorer på både individ- och klassnivå. Att assistera och förstärka de som utsätter hade starkast samband (positivt) med moraliskt disengagemang. Att försvara de som blir utsatta och att förbli passiv hade starkast samband (positivt respektive negativt) med självtillit. Resultaten pekar också på att det positiva sambandet mellan att försvara utsatta och självtillit går åt båda håll: försvararbeteenden predicerar självtillit och självtillit predicerar försvararbeteenden. I enlighet med socialkognitiv teori visar den här avhandlingen på betydelsen av att beakta ett komplicerat mönster av faktorer på olika nivåer när man studerar elevers åskådarbeteenden.